Nederlandse consumenten staan steeds positiever tegenover duurzame producten. Zo let de helft van de consumenten bij zijn aankopen op duurzaamheid, terwijl vorig jaar slechts 40% dat deed. Maar hoe kan je als marketeer het beste een duurzaam, milieuvriendelijk product op de markt brengen?
Marketingcommunicatie is het meest effectief als het overeenkomt met de kenmerken van het product. Als merk is het hierbij van belang om je bewust te zijn van de ‘waarneembare’ kenmerken – zoals de prijs of kleur – van een product.
‘Tekstuele communicatie moet matchen met perceptuele informatie’ bespreekt twee studies naar hoe je de marketingcommunicatie het best kan overeenstemmen met de kenmerken van het product. Een match ervaart de consument als prettig en dit prettige gevoel heeft een positieve invloed op onder meer de merkevaluaties en het koopgedrag.
Zo kan je bij een duur product beter abstracte taal gebruiken – deze auto geeft je het gevoel van ‘vrijheid’ –, als je veel geld uitgeeft betaal je immers voor de complete ervaring. Terwijl je bij een goedkoop product beter concrete taal kan bespreken – deze auto verbruikt weinig brandstof. Daarnaast is het van belang om de juiste kleur te kiezen. De kleur groen roept milieuvriendelijke associaties op. Gebruik groen dus voor de verpakking van jouw duurzame, milieuvriendelijk product.
Hier leest u meer achtergronden en uitgebreidere conclusies.
Met de Tesla waan je je in een echt spaceship.
https://www.youtube.com/watch?v=KKbRAazkiWc