Blog uit de wetenschap

SWOCC7 september 2018

Een positieve attitude? Vertel je verhaal op de productverpakking

Maaike Sprokkel

Attitude

Ken je de verpakkingen van Innocent Smoothies? Op elke zijde van het pak – ja, zelfs aan de onderkant – vind je namelijk leuke, creatieve teksten over het merk. En niet alleen Innocent verpakt producten op die manier. Denk bijvoorbeeld ook aan de iconische Venz verpakkingen met ‘wist je datjes’, spelletjes en tips. Steeds vaker verschijnen merkverhalen op verpakkingen van producten. Maar wat is eigenlijk de invloed van zo’n verhaaltje op je verpakking?

‘Goed verhaal: hoe merkverhalen zorgen voor een positievere attitude’ bespreekt op welke manier korte merkverhalen op productverpakkingen een positief effect hebben op consumentengedrag.

Verpakkingen met korte merkverhalen hebben een positiever effect op consumenten reacties – zoals (verhaal)transportatie, affectieve reacties, merkattitude, aankoopintentie en mond-tot-mond reclame – dan verpakkingen zonder verhaal. Via narrative transportation worden consumenten meegevoerd door een verhaal. Hierdoor verschuift het kritisch denken van de consument naar de achtergrond. Kies dus het liefst voor een merkverhaal op je verpakking, ook als het maar zeer kort is.

Lees hier meer over Goed verhaal: hoe merkverhalen zorgen voor een positievere attitude.

 

Meer Innocent merkverhalen: Innocent talking fruit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

*

Voor u verder gaat even bewijzen dat u mens bent.

Typ de eerste drie letters van het alfabet (anti-spam)