- Datum:18 November 2025
Op 18 november organiseert SWOCC met trots de allereerste editie van het najaarssymposium. In dit inspirerende evenement krijg je een update van de belangrijkste wetenschappelijke inzichten aangevuld met waardevolle presentaties van praktijkprofessionals. SWOCC maakt al 30 jaar wetenschappelijke kennis over marketing, merken en communicatie toegankelijk en toepasbaar voor de praktijk. Ook in 2025 heeft SWOCC weer een aantal interessante onderzoeksresultaten gepubliceerd die tijdens het SWOCC Eindejaarsevent worden gedeeld en waarop wordt gereflecteerd door zowel wetenschap als praktijk. Deze update biedt niet alleen de mogelijkheid om de belangrijkste bevindingen uit de publicaties te bespreken, maar ook om in gesprek te gaan met de auteurs en vakgenoten. Zo wil SWOCC bijdragen aan een sterkere brug tussen wetenschap en praktijk in het communicatievakgebied.
Merkboodschappen in Beeld: De Kracht van User-Generated Content
Merken verschuiven naar visuele sociale media, met name Instagram, om hun boodschap te verspreiden. Gebruikers volgen en betrekken zich bij merken, creëren zelf merkgerelateerde user-generated content en taggen merken in hun posts. De impact van deze dynamiek tussen merken en sociale media-gebruikers is nog onduidelijk. Wat voor strategieën worden gebruikt door merken in hun berichtgeving? En passen ‘gewone’ gebruikers overtuigingsstrategieën toe in hun merkgerelateerde posts?
Marie-Selien Fakkert zal de belangrijkste bevindingen uit haar SWOCC publicatie (92: De overtuigingskracht van Brand-related User Generated Content) presenteren. Haar onderzoek onthult het gebruik van overtuigingsstrategieën in Instagram posts van merken, hoe gebruikers vergelijkbare strategieën toepassen en hoe dit de merkbetrokkenheid beïnvloedt. Hiernaast zullen praktijksprekers dieper op het onderwerp ingaan, door concrete cases en strategieën te presenteren over hoe merken visuele post op sociale media moeten inzetten.
Misinformatie
Merken worden steeds vaker geconfronteerd met misinformatie die razendsnel online verspreidt. Van geruchten tot bewuste brand sabotage – hoe moet je als merk reageren? Wat werkt wél en wat vergroot juist de schade?
Onderzoekers Charlotte van Hooijdonk, Yvette Linders, Renske van Enschot, Marloes van Moort en Christine Liebrecht presenteren de belangrijkste inzichten uit hun SWOCC-onderzoek naar effectieve merkreacties op misinformatie. Aan de hand van praktijkcases en wetenschappelijke bevindingen krijg je concrete strategieën om reputatieschade te voorkomen en vertrouwen te behouden.
Bureausamenwerking
Sterke merken draaien op sterke samenwerkingen. Maar in een gefragmenteerde bureauwereld en met de opkomst van AI ontstaan er steeds meer misverstanden tussen klanten en bureaus. Wat maakt een samenwerking écht effectief?
Dr. Daan Muntinga presenteert de inzichten uit zijn nieuwste SWOCC-publicatie. Van de ontwikkeling en evaluatie van klant-bureaurelaties tot de impact van marketingontwikkelingen—ontdek hoe je een succesvolle samenwerking opbouwt en onderhoudt.
VOOR WIE IS DEZE BIJEENKOMST?
Dit evenement is voor SWOCC begunstigers die meer willen weten over het gebruik van UGC, merkstrategieën om misinformatie tegen te gaan en hoe je succesvolle samenwerkingen tussen bureaus en adverteerders kunt aangaan.
Geen begunstiger?
We organiseren deze bijeenkomst voor onze begunstigers. Ben je geen SWOCC-begunstiger maar wel geïnteresseerd? Bekijk hier de mogelijkheden om begunstiger te worden, of mail naar info@swocc.nl.
Programma
Let op: dit is het voorlopig programma. De exacte tijden volgen binnenkort op deze pagina.
- Inloop
- Welkom door Joost Verhoeven – Directeur SWOCC
- Marie-Selien Fakkert – Universiteit van Amsterdam
Brand-related User Generated Content op visuele sociale media
Consumenten worden dagelijks blootgesteld aan merkgerelateerde content op sociale media, vaak gedeeld door vrienden en familie. Maar hoe herkennen zij overtuigingsstrategieën in deze posts? En wat betekent dit voor merken? Marie-Selien Fakkert (Universiteit van Amsterdam) ontrafelt de dynamiek tussen merken en consumenten in het visuele tijdperk van sociale media.
- PAUZE
- Henriette van Swinderen – BvA
Opdrachtgevers en bureaus: it takes two to tango!
Uit onderzoek én in de praktijk blijkt telkens weer: merken floreren bij een sterke en gelijkwaardige samenwerking tussen opdrachtgever en bureau. Wat is het geheim daarvan en wat kun je leren van voorbeelden uit architectuur en kunst? Welke rollen en verantwoordelijkheden hebben beide partijen daarbij? En welke danspassen horen daarbij: tango of Weense wals? Henriette van Swinderen geeft antwoord op deze vragen en geeft inzicht in de principes die ten grondslag liggen aan succesvolle samenwerkingen.
- Daan Muntinga – Mensch
Als merken gaan dansen: succesvol samenwerken tussen klanten en bureaus
Wie aan sterke merken en effectieve reclame denkt, denkt niet meteen aan samenwerken. Toch is vrijwel elke campagne het product van een intensieve samenwerking tussen een klant en vaak meerdere bureaus. Daan Muntinga schetst aan de hand van uitgebreid literatuuronderzoek en gesprekken met professionals de contouren en condities van succesvol samenwerken. Hiernaast lanceren we vandaag de SWOCC-publicatie ‘Als merken gaan dansen: succesvol samenwerken tussen klanten en bureaus’.
- Katja Bauer – Senior Consultant 3MO
De Praktijk van creatieve samenwerking: Zo bouw je aan campagnes met impact
Impactvolle campagnes ontstaan niet vanzelf. Ze zijn meestal het resultaat van een zorgvuldig opgebouwd samenspel tussen marketeers, creatieve bureaus en mediaprofessionals. Wanneer er onderling vertrouwen is, het proces helder wordt geregisseerd en alle expertises op het juiste moment samenkomen, ontstaan de optimale omstandigheden voor werk dat echt het verschil maakt.
In deze presentatie geeft Katja een inkijkje in hoe je zo’n samenwerking vormgeeft in de praktijk, bouwt aan een sterke cultuur binnen je team en met je bureaus, en op deze manier als opdrachtgever de drijvende kracht wordt achter uitzonderlijke resultaten.
- PAUZE
- Charlotte van Hooijdonk – Universiteit Utrecht & Yvette Linders – Radboud Universiteit Nijmegen
Misinformatie wetenschappelijk ontrafeld.
Steeds meer merken krijgen te maken met misleidende of onjuiste informatie die zich razendsnel verspreidt via sociale media. Hoe bepaalt een merk of het wel of niet moet reageren? Welke reactiestrategieën werken en welke juist niet? En maakt het uit om welk type misinformatie het gaat? SWOCC-onderzoekers Charlotte van Hooijdonk (Universiteit Utrech) en Marloes van Moort (Universiteit Utrecht), Yvette Linders (Radboud Universiteit Nijmegen) en Christine Liebrecht (Tilburg University) en Renske van Enshot (Universiteit Tilburg) laten zien hoe merken misinformatie kunnen signaleren, effectief kunnen weerleggen en hun reputatie kunnen beschermen.
- Frank Peters – VIRTUS Communications
Misinformatie vanuit de adviespraktijk.
Misinformatie is dagelijkse realiteit. Of het nu gaat om opzettelijke laster, onbedoelde misinterpretatie of AI-gegenereerde deepfakes. Algoritmes van sociale media versterken emotionele en negatieve content, waardoor misinformatie een katalysator is voor wantrouwen. En juist in een tijd waarin transparantie en betrouwbaarheid voor consumenten steeds belangrijker worden, is dat een tijdbom onder het merkvertrouwen. Voorbereiden is dus cruciaal voor iedere merkmanager!
- Afsluiting
- Borrel
Sprekers
Dr. Marie-Selien Fakkert – Universiteit van Amsterdam
Dr. Daan Muntinga – Strateeg bij Mensch
Katja Bauer – Senior Consultant 3MO
Dr. Charlotte van Hooijdonk – Universiteit Utrecht
Dr. Yvette Linders – Radboud Universiteit Nijmegen
Frank Peters – VIRTUS Communications