Evenement

30 Jaar SWOCC en de Toekomst van Merkcommunicatie

Publicatiedatum: 09 | 04 | 2025
Delen:
  • Datum:11 June 2025
  • Tijd:13:00 - 18:00
  • Locatie:Handelsweg 2, 3707 NH Zeist

In 2025 bestaat SWOCC 30 jaar – een mijlpaal die we vieren met iedereen die onze fascinatie met merken deelt en wetenschap een warm hart toedraagt. Op woensdag 11 juni nodigen we je uit voor een feestelijk en inspirerend event, waarin we samen terugblikken, vooruitkijken én vooral vieren wat SWOCC al drie decennia uniek maakt: het slaan van een brug tussen wetenschap en praktijk op het gebied van merken, communicatie en marketing.

Tijdens deze dag belichten we vanuit verschillende perspectieven de ontwikkeling van merken en hun communicatie. We laten zien welke functies het merk vervult, vroeger, vandaag en morgen. Hiernaast laten we zien hoe wetenschappelijke inzichten het fundament vormen voor effectieve merkstrategie én hoe deze inzichten vertaald worden naar de praktijk.

We staan stil bij de publicaties van Giep Franzen en kijken tegelijkertijd vooruit: hoe ziet de toekomst van merken eruit? Hoe verandert de relatie tussen mens en merk in een tijd van razendsnelle digitale ontwikkelingen, maatschappelijke onrust en een economie in transitie? En hoe blijft het merk relevant als richtinggevend kompas in een snel veranderende wereld?

Met inspirerende keynotes van toonaangevende sprekers, scherpe inzichten uit onderzoek en verrassende visies op het merk van morgen, wordt dit een dag vol verdieping, inspiratie én passie. Vier 30 jaar SWOCC met ons mee – en ontdek hoe wetenschap merken versterkt!

VOOR WIE IS DEZE BIJEENKOMST? 

Dit evenement is voor SWOCC-begunstigers die verdieping zoeken in merkdenken, zich willen laten inspireren door wetenschappelijke inzichten én de verbinding willen maken met actuele praktijkvraagstukken rondom merken.

Geen begunstiger?

Ben je geen SWOCC-begunstiger maar wel geïnteresseerd? Bekijk hier de mogelijkheden om begunstiger te worden, of mail naar info@swocc.nl.

Programma

13.30 – 14.00 uur Inloop

 14.00  – 15.10 uur 

Ter gelegenheid van ons 30-jarige jubileum staan we stil bij het wetenschappelijke fundament onder het merkcommunicatievak. SWOCC directeur Joost Verhoeven neemt je aan de hand van de verschillende functies van het merk met zevenmijlslaarzen door grofweg 80 jaar merkonderzoek. Uiteraard besteedt hij daarbij in het bijzonder aandacht aan het werk van onze oprichter Giep Franzen, maar voegen daar ook recent werk aan toe. 

Het was Giep’s sterke overtuiging dat merken vooral bestaan in het brein van de consument. Daarom zal Roeland Dietvorst (Strategisch consultant & Neurowetenschapper) ons bijpraten over de laatste inzichten in het neuro-onderzoek naar merken en merkcommunicatie. 

Margot Bouwman (Brand en business consultant / Owner Strategy Go) sluit het eerste gedeelte van het programma af met een column die ze voorleest over het belang van merkdenken in de praktijk.

15.30 – 17.10 uur 

Na de pauze gaan we in gesprek over de culturele en maatschappelijke ontwikkelingen die het heden en de toekomst van het merkdenken kenmerken: merken en bureaus opereren in de context van maatschappelijke onrust, technologische versnelling, klimaatproblemen en culturele polarisatie. Fons van Dyck (Branding, marketing and Communications advisor/Think BBDO & Vrije Universiteit Brussel) gaat in op de veranderde maatschappelijke context van branding, waarna Mary Hoogerbrugge (Beschermvrouwe SWOCC/Merkspecialist / Oprichter De Positioneerders) haar reflectie geeft op deze presentatie en gaan we in gesprek met de zaal.  

Esther Overmars (Merk- en communicatiestrateeg Here) schreef begin 2024 een SWOCC publicatie over Purpose Orientatie. Sindsdien zijn veel merken veel minder in gaan zetten op purpose, en wordt purpose-driven marketing bekritiseerd als woke of purpose-washing. Esther zal ingaan op de vraag of purpose anno 2025 echt onder druk staat, hoe purpose zich heeft ontwikkeld, en hoe de toekomst van purpose eruit ziet. Wederom zal Mary Hoogerbrugge haar reflectie geven, en gaan we in gesprek met de zaal.

Vanaf 17.10 uur Borrel
We blikken terug op de dag met een netwerkborrel. 

Sprekers

Joost Verhoeven – SWOCC directeur & Universitair Docent – Tilburg University

Roeland Dietvorst Strategisch consultant & Neurowetenschapper

Margot Bouwman – Brand en business consultant & Owner Strategy Go

Fons van Dyck - Branding, marketing and Communications advisor – Think BBDO & Vrije Universiteit Brussel

Mary Hoogerbrugge - Beschermvrouwe SWOCC/Merkspecialist / Oprichter De Positioneerders 

Esther Overmars - Merk- en communicatiestrateeg – Here

Locatie

Handelsweg 2, 3707 NH Zeist

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.