nieuws item

Hoe medewerkers merken maken

Publicatiedatum: 05 | 06 | 2018
Delen:

Merkmanagers hebben vrij veel inzicht in de manieren waarop communicatie bijdraagt aan merken en reputaties. Daarbij ligt de nadruk meestal op hetgeen organisaties zeggen, en is er doorgaans weinig aandacht voor hetgeen organisaties doen om hun merk te versterken. Toch is het gedrag van medewerkers misschien wel het belangrijkste wapen in het bouwen van een sterk merk. Voor consumenten vormt het daadwerkelijke gedrag van medewerkers een sterker bewijs van de waarde van het merk, dan de beloften die een merk doet in de media.

Hoe ontwikkel je een merkcultuur?
Medewerkers moeten elke dag de merkbelofte waarmaken, door hun gedrag in lijn te brengen met de merkwaarden. Het lastige voor merkmanagement is dat het gedrag van medewerkers niet altijd te monitoren is en zich zeker niet altijd direct laat sturen. Echter, door het creëren van een sterke merkcultuur zijn er op de werkvloer duidelijke gedragsnormen die van invloed zijn op het doen en laten van medewerkers. Maar hoe kan je in een organisatie een sterke merkcultuur ontwikkelen?

Het onderzoek
Om de bovengenoemde vraag te onderzoeken, wordt er in dit project ingaan op vragen als: hoe komen gedragsnormen in een organisatie tot stand? Hoe vertalen medewerkers abstracte merkwaarden in alledaags gedrag en communicatie? Doen zij dat wel allemaal op dezelfde manier? Is het erg als ze dat niet doen? Corrigeren medewerkers merk-inconsistent gedrag en communicatie van collega’s? Zo ja, hoe?

Praktische tools voor merken
Antwoorden op deze vragen geven inzicht in de waarde en de ontwikkeling van organisatieculturen. Daarnaast geeft het (merk-)managers praktische tools om een sterke merkcultuur te ontwikkelen en zo medewerkers te stimuleren om het merk uit te dragen in hun gedrag en communicatie.

Het onderzoek wordt uitgevoerd door Joost Verhoeven en zal in 2019 worden gepresenteerd.

Joost heeft al twee SWOCC publicaties op zijn naam staan:
SWOCC Publicatie 60 ‘Medewerkers als merkambassadeurs’
SWOCC Publicatie 64 ‘Waarden aan het werk’

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.