Het vertellen van verhalen is populair onder zowel merk als mens: het is een krachtige manier van communiceren. Storytelling is een sociaal fenomeen en daarom zien we in de communicatiepraktijk verhalen vaak verschijnen op sociale media. Op sociale media is echter niet elk merkverhaal een succesverhaal. Veel merkverhalen sluiten niet aan bij het publiek en leveren weinig engagement op. Deze SWOCC-publicatie onderzoekt hoe merken de potentie van verhalen optimaal kunnen benutten op sociale media. De publicatie beantwoordt de volgende vragen:
- Wat is een merkverhaal?
- Waarom vertellen mensen verhalen?
- In hoeverre maken merken gebruik van verhalen?
- Hoe zetten merken storytelling in op sociale media?
- Welke typen verhalen zijn succesverhalen?
Theoretische onderbouwing
Hoe vertel je op sociale media een verhaal dat mensen willen horen en doorvertellen? Deze publicatie schetst de verschillende factoren die aan bod komen bij het vertellen van verhalen. Zo kan het verhaal een tactische doelstelling hebben, zoals het verhogen van engagement, of een strategische doelstelling, om de visie en missie van de organisatie te verankeren. Een verhaal kan worden gegenereerd door het merk zelf, maar dat hoeft niet: er bestaan ook consument-gegenereerde verhalen. Vervolgens is het van belang hoe de narratieve structuur van een verhaal is opgebouwd, welk type plot er wordt gebruikt en wie de hoofdrol speelt in het verhaal: het merk of de mens? Op basis van contentanalyses, literatuuronderzoek en expertinterviews biedt de publicatie vier richtlijnen voor het toepassen van storytelling op sociale media.
Praktische implicaties
- Gebruikers zijn op zoek naar content die ze in korte momenten kunnen ‘consumeren’. Dit maakt dat goede verhalen, met een rijke complexe narratieve structuur, niet tot hun recht komen op sociale media. Goede verhalen zijn dus niet hetzelfde als engaging
- Kies voor kleine verhalen over alledaagse momenten, die hebben (binnen de context van sociale media) meer potentie dan grote verhalen. De verhalen zijn voorstelbaar omdat er sprake is van herkenning bij de ontvanger.
- Deel als merk ook verhalen die gegenereerd zijn door de consument. Die zorgen voor meer positieve reacties in termen van sentiment en worden volgens de literatuur als meer geloofwaardig en betrouwbaar beschouwd dan merk-gegeneerde verhalen.
- Het levert niet meer of minder engagement op wanneer je als merk wel of niet expliciet aanwezig bent in een merkbericht of in de verhaallijn. Het is daarom aan te bevelen je rol te pakken als merk in het verhaal. Niet aanwezig zijn als merk in een verhaal ontneemt je de kans om mogelijk andere brandingsdoelstellingen te kunnen verwezenlijken.
Wil je meer weten over hoe je als merk storytelling op sociale media kunt inzetten? Bestel dan hieronder de publicatie. Nog geen begunstiger? Bekijk hier de mogelijkheden.