persoon

Joanna Strycharz

Volg ons op LinkedIn voor alle updates over het SWOCC Symposium 2022!

Joanna Strycharz 2022Joanna Strycharz is universitair docent persuasieve communicatie bij Amsterdam School of Communication Research (ASCoR) aan de Universiteit van Amsterdam. Samen met SWOCC heeft ze haar promotieonderzoek uitgevoerd naar gepersonaliseerde marketingcommunicatie, wat gepresenteerd werd in een SWOCC rapport.

Joanna richt zich in haar onderzoek op nieuwe ontwikkelingen binnen marketingcommunicatie en de balans tussen het gebruik van data en algoritmes door bedrijven en de belangen van de consument.

In 2017 heeft Joanna haar Research Master Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam afgerond met een onderzoek naar personalisatie in marketing in Nederland. Daarvoor studeerde ze in Wenen. Tijdens haar studie heeft Joanna praktijkervaring opgedaan in online marketing.

Marketeers zien het gebruik van persoonsgegevens voor gepersonaliseerde advertenties vaak als de heilige graal van effectieve communicatie met consumenten. Maar wat zijn de mogelijke negatieve effecten van personalisatie? Joanna Strycharz gaat hier op in tijdens het SWOCC Symposium.

Welk onderzoek ga je presenteren tijdens het SWOCC symposium?
Ik ga op het symposium meer vertellen over de rol van zogenoemde dataveillance in gepersonaliseerde reclame. Dataveillance beschrijft de huidige situatie waarin data van consumenten de hele tijd worden verzameld, vaak zonder dat ze ervan weten. Eerst ga ik een model van dataveillance in advertising toelichten en dan laat ik zien hoe we hem kunnen toepassen om te onderzoeken hoe consumenten op datagedreven reclame reageren.

Kan je alvast een tipje van de sluier oplichten over je onderzoek? Is er een verrassende onderzoeksuitkomst?
Het onderzoek laat zien dat reclame niet alleen als beïnvloeding kan worden gezien maar ook consumenten bewust kan maken van hoe hun data verzameld en gebruikt wordt. Verrassend is dat dit niet alleen tot negatieve attitude leidt maar ook tot gedragsverandering – bewuste consumenten gaan proberen om bedrijven hun data niet te laten verzamelen.

Los van jouw onderzoek, welke trends zie je op dit moment die een grote impact (gaan) hebben op marketing in de toekomst?
Ik denk dat hoe consumenten omgaan met dataverzameling een grote rol gaat spelen. Wat interessant is – het maakt niet uit of bepaalde data echt verzameld wordt of dat mensen geloven dat het gebeurt. Zo geloven veel consumenten dat ze worden afgeluisterd door hun telefoons zelfs als bedrijven zeggen dat ze dit niet doen. Deze overtuigingen worden in de toekomst bepalend voor datagedreven marketing.  

Meld je hier aan voor het SWOCC Symposium!

Neem contact op met Joanna Strycharz

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.