rood boekje

Gepersonaliseerde Marketingcommunicatie

Publicatiedatum: 02 | 07 | 2020
Delen:
Publicatie nummer:79
Publicatie auteur(s):Joanna Strycharz

 

Download hier het rapport over Gepersonaliseerde Marketingcommunicatie.

Gepersonaliseerde marketingcommunicatie wordt vaak onterecht vergeleken met online gedragstargeting. Het is breder: het omvat het strategisch creëren, bewerken en aanpassen van inhoud en verspreiding van communicatie voor een optimale fit met de persoonlijke kenmerken, interesses en gedragingen van de consument. In het landschap van gepersonaliseerde marketingcommunicatie bepalen bedrijven, consumenten en wetgeving gezamenlijk de mogelijkheden, maar ook de grenzen.

Dit rapport beantwoordt de volgende vragen:

  1. Wat is het consumentenperspectief op het personalisatielandschap en de actoren?
  2. Wat is de relatie tussen het consumentenperspectief en de perspectieven van het bedrijfsleven en de toezichthouders op het personalisatielandschap?

Theoretische onderbouwing
Door digitalisering hebben bedrijven toegang tot een steeds breder scala aan consumentendata. Op basis van deze data kunnen communicatiemiddelen worden aangepast aan persoonlijke kenmerken, interesses en gedrag. Dit fenomeen van ‘gepersonaliseerde marketingcommunicatie’ biedt bedrijven tal van nieuwe mogelijkheden. Consumenten ervaren een aantal voordelen, zoals een hogere relevantie van communicatie-uitingen, maar ervaren ook nadelen: de verzameling van hun gegevens vormt een potentiële bedreiging voor hun privacy. De Europese Commissie stelt als doel om consumenten bescherming en controle over hun data te bieden. Maar geeft dit consumenten ook daadwerkelijk een gevoel van empowerment?

Praktische implicaties

  • Wees je als marketeer bewust van de andere actoren en hun belangen: het draait niet enkel om conversie en effectiviteit, maar ook om de belangen van consumenten en wetgevers.
  • Neem je verantwoordelijkheid: het bedrijfsleven heeft de meeste macht in het personalisatielandschap.
  • Bied transparantie tegenover de consument: dit heeft geen negatieve gevolgen voor effectiviteit maar wekt juist vertrouwen.
  • Vergeet niet dat er meer is dan privacy alleen: sta ook stil bij andere belangrijke vraagstukken zoals databescherming, ongewenste beïnvloeding en ethiek.
  • Wees je bewust van ethische vraagstukken over wat er technisch mogelijk is en wat gewenst is voor jouw organisatie en voor consumenten.

Het spanningsveld tussen het bedrijfsleven, de consument en de wetgever vormt het onderwerp van het promotieonderzoek van Joanna Strycharz. Dit rapport presenteert de resultaten en implicaties van het promotieonderzoek.