SWOCC voert haar onderzoek uit binnen drie expertisegebieden, die samen het volledige onderzoeksdomein van SWOCC afdekken: Merk & Organisatie, Merk & Mens en Merk & Communicatie.
Merk & Organisatie richt zich op het onderzoek naar processen en beleid ten aanzien van het merk en merkcommunicatie binnen organisaties. Centraal staat de vraag hoe de organisatie denkt en handelt met betrekking tot merken, consumenten en communicatie. Hierbij kun je denken aan onderwerpen als merkoriëntatie, merkpersoonlijkheid, merkidentiteit, merkportfoliostrategieën, brand equity en customer insights.
Het tweede expertisegebied richt zich op het onderzoek naar cognities, attitudes en gedragingen van mensen ten aanzien van merken en merkcommunicatie. Centraal staat de vraag hoe mensen denken, voelen en handelen met betrekking tot merken en merkcommunicatie. Merkimago, merkrelaties, reclameresponsen, reclame-irritatie en onbewuste beïnvloeding zijn onderwerpen die binnen deze onderzoekslijn aan bod komen.
Merk & Communicatie heeft betrekking op het onderzoek naar communicatiemiddelen waarmee merkboodschappen kunnen worden overgebracht. Onderwerpen die binnen deze onderzoekslijn aan bod komen zijn o.a. multimediastrategieën, tracking, gepersonaliseerde marketingcommunicatie, merkdesign, sportsponsoring en word-of-mouth.
De content van SWOCC sluit aan bij de drie expertisegebieden en kan onderverdeeld worden in onze 5 thema’s
SWOCC onderzoekt hoe consumenten merken beleven, waarderen en zich ermee identificeren in een voortdurend veranderende omgeving.
Wij bestuderen hoe merken kunnen vernieuwen, van productontwikkeling tot positionering, om relevant en onderscheidend te blijven in een tijd waarin technologische ontwikkelingen, zoals kunstmatige intelligentie, steeds meer invloed krijgen.
Onze kennis richt zich op de rol van merken binnen maatschappelijke thema’s zoals duurzaamheid, inclusie en sociale verantwoordelijkheid.
SWOCC biedt inzicht in hoe effectieve communicatie bijdraagt aan merkvoorkeur, vertrouwen en langetermijnrelaties met verscheidene doelgroepen.
Wij verdiepen ons in hoe merken waarde creëren door een sterke positionering, heldere identiteit en doordachte merkstrategie