Guda van Noort (37) wordt per 1 januari directeur van SWOCC (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie). Zij volgt hiermee Peeter Verlegh op.
Van Noort kijkt ernaar uit zich in te kunnen zetten voor de stichting: “SWOCC is een begrip, al bijna twintig jaar de plek waar wetenschap en praktijk elkaar inspireren. Ik zet deze traditie graag voort en wil die interactie nog verder stimuleren en innoveren. Merkcommunicatie is een dynamisch werkveld, onderhevig aan steeds weer nieuwe ontwikkelingen in reclame, media en onderzoek. Het is daarom belangrijk om kennis voortdurend te vernieuwen.”
De expertise van Van Noort op het gebied van nieuwe media past goed bij de missie van SWOCC om de praktijk te kunnen voorzien van wetenschappelijke kennis over actuele onderwerpen op het gebied van merk en communicatie.
Dr. Guda van Noort promoveerde in 2008 aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Sindsdien werkt zij als universitair docent en onderzoeker op het domein van persuasieve communicatie en marketingcommunicatie bij de Amsterdam School of Communication Research (ASCoR) van de Universiteit van Amsterdam. Haar onderzoek richt zich op de overtuigingskracht van marketingcommunicatie in nieuwe media, zoals social media marketing en webcare. Van Noort zal het directeurschap combineren met haar werkzaamheden bij de UvA.
Dr. ir. Peeter Verlegh, die de stichting de afgelopen twee jaar leiding gaf, wordt hoogleraar Marketing aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij blijft echter verbonden aan SWOCC, hij neemt vanaf 1 januari als wetenschappelijk lid zitting in het bestuur.