De SWOCC Research Grant voor het onderzoeksproject naar impliciete metingen in communicatieonderzoek is toegekend aan Lisa Vandeberg. Zij start in december met haar onderzoek.
Om communicatie-effecten te meten, wordt veelal gebruik gemaakt van vragenlijstonderzoek. Psychologische processen die aan consumentengedrag ten grondslag liggen maar ook voorspellingen van gedrag, kunnen hiermee echter niet goed gemeten worden. Desondanks maken veel marketeers nog altijd gebruik van dergelijke expliciete, subjectieve maten om gedrag te meten. Met behulp van meer impliciete maten kan een veel completer beeld van consumentengedrag verkregen worden.
Aan de hand van een literatuurstudie, eigen (reeds lopend) onderzoek en interviews met professionals die in de praktijk al gebruik maken van impliciete metingen, zal Lisa Vandeberg inzicht geven in de mogelijkheden en onmogelijkheden van impliciete meetmethoden. Zij zal de verschillende niveaus van onbewuste beïnvloeding uitleggen en beargumenteren waarom expliciete meetmethoden maar een beperkt aantal vragen kunnen beantwoorden. Ook biedt de publicatie een handleiding voor het gebruik van impliciete maten in de praktijk: het presenteert een overzicht van de impliciete metingen die er zijn, geeft aan wanneer welke maat het beste gebruikt kan worden en legt uit hoe dit dient te gebeuren.
Het onderzoek loopt tot najaar 2014.