nieuws item

SWOCC Research Grant naar Claartje ter Hoeven en Joost Verhoeven

Publicatiedatum: 20 | 12 | 2012
Delen:

De SWOCC Research Grant voor het onderzoeksproject naar werk- en merkwaarden is toegekend aan Claartje ter Hoeven en Joost Verhoeven. Op basis van deze beurs zijn zij gestart met een studie naar dit onderwerp. Merken hebben niet alleen belangrijke functies in de markt waarin een bedrijf opereert, ze zijn ook van belang voor de medewerkers die bij het bedrijf werken. Corporate merken bieden medewerkers een gedeelde set aan waarden die bij kan dragen aan hun betrokkenheid bij de werkgever.

Zo kan een merk staan voor integriteit, degelijkheid of innovatie; waarden waar medewerkers zich mee kunnen identificeren. Deze gedeelde merkwaarden kunnen medewerkers bovendien helpen bij het nemen van beslissingen om de doelen van de organisatie te behalen. Iedere werknemer is echter ook een individu met zijn of haar persoonlijke werkwaarden. Dit betreft persoonlijke motieven, drijfveren en doelen, die het antwoord vormen op de vraag: waarom werk ik hier?

Werk- en merkwaarden zijn voortdurend op elkaar van invloed: zo kunnen medewerkers door middel van een socialisatieproces corporate merkwaarden internaliseren, anderzijds kunnen medewerkers invloed uitoefenen op de merkwaarden.

In de volgende SWOCC-publicatie zullen Claartje ter Hoeven en Joost Verhoeven door middel van longitudinaal surveyonderzoek in een aantal grote organisaties inzicht proberen te verkrijgen in de relatie tussen werk- en merkwaarden. Ook kijken zij of medewerkers meer betrokkenheid ervaren en meer productief zijn wanneer werkwaarden en merkwaarden overeenstemmen. Dit alles met als doel om nog beter te begrijpen hoe een corporate merk kan bijdragen aan een goede, productieve werkomgeving. Bovendien kan de afstemming tussen werk- en merkwaarden ervoor zorgen dat organisaties hun merkbeloften waar kunnen maken omdat medewerkers de merkwaarden delen.

Het project loopt tot de zomer van 2013.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.