De SWOCC Research Grant voor het onderzoeksproject over contentmarketing is toegekend aan Christine Liebrecht. Zij start in januari met haar onderzoek.
Contentmarketing is de afgelopen jaren sterk in opkomst omdat marketeers het zien als een nieuwe manier om de boodschap bij de ontvanger te krijgen. Nu consumenten steeds meer verschillende boodschappen ontvangen en ze bovendien zelf mondiger en kritischer zijn geworden, beschouwen ze ‘gewone’ massamediale reclame veelal als te zendergericht en ongeloofwaardig. Contentmarketing gaat uit van geloofwaardige content gericht op de ontvanger. Bedrijven investeren daarom veel geld in contentmarketing, maar het is in de praktijk nog onduidelijk welke content voor de beste ROI zorgt.
Bedrijven zetten contentmarketing in voor uiteenlopende doeleinden, zoals aandacht genereren voor het merk, het binden van consumenten, het verbeteren van het imago of het aanzetten tot een aankoop. In dit onderzoek zal Christine Liebrecht door middel van een experiment onderzoeken welke content het meest geschikt is voor welk doeleinde. De publicatie zal dan ook antwoord geven op de vraag ‘Wat is goede content?’. Er wordt daarbij ook onderzocht of het verschil maakt of iemand al klant is van het merk en of motivatie een rol speelt.
Het onderzoek loopt tot zomer 2015.