nieuws item

SWOCC in 2014

Publicatiedatum: 23 | 01 | 2014
Delen:

2014 wordt een mooi jaar. Met steeds duidelijkere voortekenen van een oplevende economie, met olympische winterspelen en een WK voetbal, maar ook met veel activiteiten en nieuwe initiatieven bij SWOCC. Hoewel we bij SWOCC niet traditiegetrouw een nieuwjaarsboodschap hebben, wil ik dit jaar graag even vooruitblikken. Zodat u ons goed in de gaten houdt en niets mist van al dat moois. Het begint met de presentatie van onze 65e publicatie: De loyale consument. We onderzochten in hoeverre consumenten loyaal zijn aan merken en wat de drijfveren van loyaliteit zijn. De resultaten van het onderzoek liggen binnenkort bij onze begunstigers op het bureau en op dinsdag 11 februari presenteren we ze. Ondertussen zijn we bij SWOCC ook begonnen aan vier nieuwe projecten.

Allereerst organiseren we in mei een symposium over organisatiemerken. SWOCC-oprichter Giep Franzen heeft de afgelopen jaren een uitgebreide studie naar dit onderwerp gedaan. Tijdens het symposium staan zijn ontdekkingen over organisatiemerken centraal maar delen ook andere experts hun inzichten op dit terrein. Het tweede project gaat over de toekomst in merkmanagement. In oktober 2013 was de aftrap van dit project. Merk-, marketing- en communicatiemanagers van zes grote en innovatieve merken (Heineken, IBM, InShared, KLM, Rabobank en Ziggo) en een dertigtal andere experts spraken in De Balie met elkaar over de toekomst van ons vak. De uitkomsten van dat debat kunt u nalezen in een aantal blogs op onze website en een uitgebreid artikel in Tijdschrift voor Marketing van afgelopen december. Na afronding van het project, uitgevoerd door Daan Muntinga, zal SWOCC-publicatie 66 aankomende zomer antwoord geven op vragen als “Wat is de rol van het merk in de toekomst?”, “Wie krijgt de regie over het merk?” en “Hoe richten we onze organisatie in?“.

Lisa Vandeberg werkt aan het derde project: een studie naar impliciete maten. Er wordt nog altijd veel gebruik gemaakt van traditioneel vragenlijstonderzoek, zowel online als offline. Er zijn echter ook steeds meer alternatieven: reactietijden, mousetracking, IAT, neuromarketing. Maar wat meten die maten eigenlijk? Wat zijn hun sterke en zwakke punten? En wanneer gebruik je wat? Lisa is cognitief psycholoog, en doet aan de UvA onderzoek naar de bruikbaarheid van dit soort maten in communicatieonderzoek. Voor SWOCC schrijft zij een overzicht dat deze vragen beantwoordt.

Ten slotte doen we in 2014 onderzoek naar de rol van het merk in B2B. Bij veel onderzoek over merken en communicatie horen wij de vraag “hoe zit dit in B2B?” en krijgen we het verzoek daar meer aandacht aan te besteden. Dit jaar maken we een begin. Onze nieuwe onderzoeksmedewerker Carlo Kiksen gaat onderzoek doen naar de rol van merken in de aankoopbeslissingen in B2B. SWOCC-publicatie 68 zal einde van dit jaar dan ook meer inzicht geven in het B2B-vraagstuk.

Een vol jaar met projecten die verschillende terreinen in ons vakgebied beslaan. Allemaal mogelijk dankzij de steun van onze begunstigers. Ik hoop dat jullie er net zoveel zin in hebben als ik!

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.