Door de corona-crisis is het landschap enorm veranderd en is onze industrie geraakt. Toch zagen we ook bij veel organisaties veerkracht en aanpassingsvermogen, met nieuwe initiatieven en denkwijzen die door de crisis tot stand komen. SWOCC spreekt wekelijks met begunstigers over de impact van deze crisis op hun organisatie en de herstart die zij als organisatie aan het maken zijn. Deze week spreken we Natasja van Eijsden (Marketing Manager bij Amber).
Wat hebben de coronamaatregelen jouw organisatie gebracht of wat juist niet?
“Drive Amber is een platform met duurzame deelauto’s. Consumenten rijden met ons maar het grootste deel van onze vloot wordt gebruikt door medewerkers van grote bedrijven. Mede daarom ook heeft de oproep “werk zoveel mogelijk thuis” en “blijf binnen” voor ons vergaande gevolgen. Zo mogen medewerkers van grote corporates niet naar kantoor of afspraken en moeten ze zoveel mogelijk thuiswerken. Hierdoor staat een groot deel van onze elektrische BMW’s stil. Daarom hebben we snel besloten om de Ambers een andere bestemming te geven. En rijden er bijvoorbeeld zorgprofessionals met de auto’s. Want van stilstaande auto’s houden we niet zo. Overigens zien we sinds twee weken dat de auto’s door consumenten steeds meer gebruikt worden.”
Is je werk veranderd en hoe?
“Nog voordat de Intelligente lockdown werd ingevoerd, begin maart, hebben wij al tegen elkaar gezegd dat iedereen verplicht moest thuiswerken. Ook wij maakten en maken veel gebruik van Zoom en Teams. Ik heb geleerd dat je heel veel dingen vanuit thuis en op afstand kunt doen. Tot en met het voeren van koffie kwartaal gesprekken, een soort van beoordelingsgesprekken. Doordat de drukte er een beetje af ging, ontstaat er ook tijd voor nieuwe ideeën en onderzoek, maar ook het ontwikkelen van een nieuwe website.”
Tegen welke dillema’s loop je nu aan?
“Ik zie nu een kentering. Van ‘blijf thuis’ en ‘werk thuis’ lijkt het nu ‘vermijd drukte’. Het daarop inspelen zonder mensen aan te zetten om onnodig te rijden, is een dilemma. Vooral omdat ik zie dat concurrenten weer gestart zijn met onder andere prijsacties.”
Liggen (merk)budgetten onder druk door Corona, ja of nee?
“Ja zeker, we zijn immers een startup. Gelukkig zijn er allerlei regelingen Waardoor we nu weer lucht krijgen. En we met het oog op de ontwikkelingen, bijvoorbeeldmeer vraag naar individueel vervoer, online marketingcampagnes maken.
Ben je je al aan het voorbereiden op een eventuele herstart voor na de crisis en hoe doen jullie dat?
“Ja, we kijken zeker naar de toekomst. We hebben scenario’s en trends besproken. Ook heb ik een marketingcommunicatieplan voor mei tot en met september geschreven. Langer vooruit kijken, doe ik niet. Dat is misschien ook wel een les voor iedereen. We weten eigenlijk wel dat jaarplannen of zelfs half-jaarplannen niet zo zinvol zijn. Rekening houden met een kortere scope en sneller effectieve marketingcommunicatie laten zien, is denk ik wel een kentering voor ons vakgebied.”