nieuws item

RUBRIEK: Menno van der Steen (IPG Media Brands) over de corona-crisis

Publicatiedatum: 29 | 05 | 2020
Delen:

Menno van der Steen SWOCCDoor de corona-crisis verandert het landschap enorm en wordt onze industrie geraakt. Toch zien we bij ook veel veerkracht en aanpassingsvermogen, met nieuwe initiatieven en denkwijzen die door de crisis tot stand komen. Daarom spreken we regelmatig met onze begunstigers over de impact van deze crisis op hun organisatie. Zo spraken we ook met Menno van der Steen (Chief Data & Tech Officer bij IPG Mediabrands) en legden we aan hem de stelling ‘Tijdens de coronacrisis bewijst het communicatievak zijn waarde’ voor.

 

Wat hebben de coronamaatregelen jouw organisatie gebracht of wat juist niet?
“Wij waren al goed voorbereid op thuiswerken in de zin dat iedereen een laptop heeft en op het netwerk kan thuis, maar de Corona crisis heeft dit wel in een stroomversnelling gebracht. De digitale transformatie en het werken in de Office365 apps zoals Teams is heel snel omarmd. Deze tijd is in feite een fantastisch experiment waar wij, helaas wel gedwongen, testen hoe wij op afstand van elkaar toch samen effectief kunnen zijn. Dit doen wij vol overgave met onze klanten. 

We merken dat webinars een heel succesvolle methode is om korte, gerichte events te houden. Zo hebben wij ons uitgebreide Corona-onderzoek en onze visie met klanten gedeeld en daarbij was de opkomst groot. Zelfs groter dan bij onze fysieke evenementen. Dat is dus iets wat wij erin gaan houden.”

Heb je minder opdrachten, evenveel opdrachten of zijn het hoogtijdagen?
“Dat wisselt sterk per dienst en per branche waarin onze klanten opereren. Uiteraard zijn de bestedingen in media gedaald, vooral in de branches waar de klappen het hardst zijn, zoals de reisindustrie, horeca en dergelijke. En in de mediakanalen die het meeste last hebben van de situatie nu: voor Out-Of-Home media. Ook staan een aantal branches ‘on-hold’, zoals financiële dienstverleners, die de kat uit de boom kijken. Juist in deze onzekere tijd hebben wij intensief contact met onze klanten om de meest gepaste strategie te bepalen.”

Hoe verandert de corona-crisis jouw werk?
“Het Mediabrands Marketing Sciences team is momenteel extra druk om inzichtelijk te krijgen hoe consumentengedrag verandert. Dit betreft niet alleen mediaconsumptie, maar ook koopgedrag en sentiment. Zodat wij hiermee met onze bureaus UM, Initiative en Reprise het juiste advies aan onze klanten kunnen geven.”

Tegen welke dillema’s loop je nu aan?
“Veel pitches worden uitgesteld omdat een nieuw bureau selecteren toch wel wat fysiek contact vereist. Verder ontdekken we hoe belangrijk informeel contact tussen teams is. Het is de lijm van een cultuur. Uiteraard zoeken we naar virtuele manieren om dat in stand te houden.”

Zijn jullie je al aan het voorbereiden op een herstart voor na de crisis en hoe doen jullie dat?
“Ja we werken met meerdere scenario’s, mede op basis van onze data omtrent consumentengedrag. Hier hebben wij nu twee grote onderzoeken naar gedaan en hebben wij een wekelijkse tracker waarmee wij het sentiment meten. Ook nemen wij een voorschot op een aantal blijvende trends en culturele veranderingen die wij waarnemen en hoe merken daarop in kunnen gaan spelen. Binnen ons netwerk hebben wij een ‘Demand Forecaster’ ontwikkeld waarmee wij in de landen waar wij actief zijn de vraagontwikkeling kunnen zien en voorspellen per branche. ”

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie