Door de corona-crisis verandert het landschap enorm en wordt onze industrie geraakt. Toch zien we bij ook veel veerkracht en aanpassingsvermogen, met nieuwe initiatieven en denkwijzen die door de crisis tot stand komen. Daarom spreken we wekelijks met onze begunstigers over de impact van deze crisis op hun organisatie.
Zo spraken we deze week met Frank Peters (oprichter en eigenaar van VIRTUS Communications) en legden we aan hem de stelling ‘Tijdens de corona-crisis bewijst het communicatievak zijn waarde’ voor.
Wat hebben de coronamaatregelen jouw organisatie gebracht of wat juist niet?
“VIRTUS Communications legt zich als bureau toe op het bouwen en beschermen van reputaties. Ik houd me vooral bezig met het managen van issues en crisissituaties voor klanten. Dat type dienstverlening wordt niet direct geraakt door de coronacrisis. Ook in tijden van economische druk blijft dit doorlopen. De coronacrisis heeft juist ook nieuwe opdrachten gebracht. Strategische advisering lijdt dus niet onder deze crisis.”
Heb je minder opdrachten, evenveel opdrachten of zijn het hoogtijdagen?
“Een deel van mijn tijd spreek ik op congressen, geef ik les en organiseer ik workshops, mediatrainingen en crisissimulaties. Dat zijn activiteiten die nu enkele maanden vooruit worden geschoven. Zeker bijeenkomsten met meerdere personen zijn nu uit den boze. Op dat deel van de werkzaamheden zie je in deze tijd dus een vertraging van de omzet, omdat vooral workshops en trainingen worden uitgesteld.”
Is je werk veranderd en hoe?
“Ja zeker, je werkt noodgedwongen vooral op afstand en adviseert nu vooral via de telefoon, Zoom en Teams. We hebben inmiddels zelfs een aantal mediatrainingen via Zoom gedaan. Een interessante nieuwe ervaring, die we zeker in de toekomst voor specifieke situaties willen blijven vasthouden. Last minute trainingen met een gericht doel lenen zich hier prima voor. Bijvoorbeeld het voorbereiden van een bestuurder die opeens naar Op1, Jinek of Nieuwsuur moet.”
Tegen welke dillema’s loop je nu aan?
“Vooral het dilemma dat groepsbijeenkomsten worden uitgesteld. Bovendien hebben we de eerste week van de lockdown de technische mogelijkheden moeten verkennen en moeten testen om een deel van de trainingen via videoconferencing te doen. Dat was voor iedereen nieuw, ook voor ons.”
Liggen (merk)budgetten onder druk door Corona, ja of nee?
“Wij werken met onze dienstverlening vooral voor raden van bestuur, directies en raden van toezicht. De corporate budgetten staan niet direct onder druk. Dat speelt vooral toch voor marketing en marketingcommunicatie. Ook na de coronacrisis zal er nog geruime tijd economische druk staan op die budgetten.”
Ben je je al aan het voorbereiden op een eventuele herstart voor na de crisis en hoe doen jullie dat?
“We kijken nu voorzichtig weer naar trainingen van tien personen. Dat stelt nieuwe eisen aan vooral de ruimtes waar die worden georganiseerd. Klanten moeten mentaal even wennen aan het weer starten van dergelijke bijeenkomsten. Verder willen we de goede ervaring van deze coronacrisis meenemen naar de toekomst. Het werken met videoconferencing is daarvan het belangrijkste voorbeeld. Hiermee is veel tijd te besparen en daarmee efficiency te realiseren voor iedereen. Bovendien hebben we de coronacrisis ook gebruikt om geheel nieuwe proposities te bedenken en te ontwikkelen. Daar gaan we de komende maanden mee aan de slag. Dat is toch ook de winst van deze crisis voor een bureau als het onze.”