nieuws item

RUBRIEK: Jori van de Spijker (DVJ Insights) over de corona-crisis

Publicatiedatum: 18 | 06 | 2020
Delen:

Jori van de Spijker_SWOCC

Door de corona-crisis is het landschap enorm veranderd en is onze industrie geraakt. Toch zagen we ook bij veel organisaties veerkracht en aanpassingsvermogen, met nieuwe initiatieven en denkwijzen die door de crisis tot stand komen. SWOCC spreekt wekelijks met begunstigers over de impact van deze crisis op hun organisatie en de herstart die zij als organisatie aan het maken zijn. Deze week spreken we Jori van de Spijker (Client Consultant bij DVJ Insights).

 

Wat hebben de coronamaatregelen jouw organisatie gebracht of wat juist niet?
“Het interessante was dat je werd gedwongen om opnieuw naar jezelf te kijken en na te denken hoe je het meeste waarde kunt toevoegen. Met DVJ hebben we dat gedaan door veel kennis te delen met de markt. Juist in de afgelopen maanden merkte je dat organisaties met veel vragen zaten en wij hebben daarin proberen te helpen door op eigen initiatief onderzoek te doen en vrij beschikbaar te maken. In de eerste instantie naar het sentiment rondom corona, maar al snel ook naar meer praktische vraagstukken zoals wat de impact is op adverteren en innoveren. Zo hebben we meer dan 100 commercials getest om te leren of en hoe adverteerders hun communicatie moesten aanpassen. We hebben hier ontzettend positieve reacties op gekregen van ons netwerk. Nu alles langzaam weer opgestart wordt merk je dat de kennisbehoefte van onze klanten ook weer verschuift naar andere zaken. We hebben de afgelopen tijd ook gebruikt om meta-analyses uit te voeren op onze databases en benchmarks, ook over niet-corona gerelateerde zaken. Dit heeft ons een schat van inzichten gebracht die we de komende maanden in artikelen en case studies zullen publiceren.”

Heb je minder opdrachten, evenveel opdrachten of zijn het hoogtijdagen?
“Veel van de merk- en communicatieonderzoeken die we doen is continue, wat gelukkig gewoon doorloopt. In continue brand tracking onderzoeken was bijvoorbeeld interessant om te analyseren of er een impact te zien was van corona op de merkperceptie, maar dat bleek veelal niet het geval. Blijkbaar is een merkconstruct dat over jaren is opgebouwd sterk genoeg om te bewegen met de grillen van een dergelijke situatie.”

“Wat betreft ad-hoc onderzoeken zie je dat sommige projecten zijn uitgesteld of stopgezet, veelal rondom campagne metingen. Daar zijn dan weer andere vraagstukken voor in de plaats gekomen, wat het juist wel weer een interessante periode heeft gemaakt. Bij DVJ zijn we jaren geleden al begonnen om ook kwalitatieve vraagtechnieken toe te passen in online onderzoek. Nu face-to-face onderzoek en onderzoek op locatie minder goed mogelijk zijn, komen er ook vanuit die invalshoek nieuwe vraagstukken bij ons terecht. Het is erg leuk om met klanten hierover te sparren, niet alleen over de uitvoerbaarheid van grootschalig kwalitatief onderzoek online, maar juist ook over de voordelen en nieuwe mogelijkheden die dit met zich meebrengt.”

Is je werk veranderd en hoe?
“De basis van het werk wat we bij DVJ doen is online onderzoek. In die zin is er voor ons weinig veranderd. Het belangrijkste verschil zijn uiteraard de sessies bij klanten, zoals presentaties. Ik houd heel erg van de interactie en discussie die op gang komt naar aanleiding van onze onderzoeken. Dat was even zoeken in het begin, maar ook daar vind je dan weer je weg in. En kom je zelfs op nieuwe mogelijkheden. Zo heb ik laatst voor een klant een videopresentatie gehouden, waarbij we ook quiz-software gebruikt hebben en deelnemers op verschillende momenten tijdens de presentatie vragen invulden en we real-life de reacties konden tonen. Dat gaf een hele leuke nieuwe dynamiek aan de sessie.”

Tegen welke dilemma’s loop je nu aan?
“Ons belangrijkste dilemma als onderzoeksbureau was natuurlijk of de situatie impact had op de mate waarin we onderzoek konden uitvoeren. Ook vanuit klanten kregen we de vraag of onderzoek in deze bijzondere periode wel representatief zou zijn. Daarom hebben we verschillende analyses uitgevoerd op onze onderzoeken. Daaruit leerden we dat mensen niet anders reageerden op vragen dan normaal. Mensen waren nog steeds goed in staat om hun mening te geven over merken, communicatie en innovatie. En we zagen niet dat ze dat fundamenteel anders deden dan normaal. Sterker, we zagen dat mensen juist bovenmatig geïnteresseerd waren om mee te doen aan onderzoek.”

Liggen (merk)budgetten onder druk door Corona?
“Ja dat idee heb ik zeker. En voor sommige organisaties snap ik dat ook goed. Als reisbureau of attractiepark wordt je bovenmatig hard geraakt door deze crisis en snap ik dat de broekriem moet worden aangehaald. Maar wat ik bijzonder vind is dat je het ook terug ziet bij organisaties waar het juist enorm goed gaat, zoals supermarkten en FMCG. Blijkbaar is de angst voor een economische crisis dan sterker dan de realiteit dat de verkopen van vandaag enorm zijn toegenomen.”

Ben je je al aan het voorbereiden op een eventuele herstart voor na de crisis?
“Vanaf 1 juni zijn weer begonnen met werken op kantoor. We hebben de dagen verdeeld, waarbij de ene helft van de werknemers op maandag en donderdag komt en de andere helft op dinsdag en woensdag. En op kantoor hebben we uiteraard de nodige voorzorgsmaatregelen, zoals ruime afstand van bureaus en een looprichting zodat je elkaar niet te dicht passeert. We zijn pas net begonnen en thuiswerken ging ook prima, maar ik kan nu al zeggen dat het wel weer erg prettig is om collega’s om me heen te hebben.”

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.