nieuws item

Nieuw onderzoek: brand metrics

Publicatiedatum: 20 | 10 | 2016
Delen:

De SWOCC Research Grant voor het onderzoeksproject over brand metrics is toegekend aan Daan Muntinga en Stefan Bernritter. Zij starten in november met hun onderzoek.

Vrijwel alles kan worden gemeten, en er wordt dan ook flink wat afgemeten in marketingland – dikwijls in real time. Als gevolg daarvan circuleren er in de praktijk steeds meer metrics. Marketeers kunnen kiezen uit enorm veel manieren om de gezondheid, prestaties en ontwikkeling van hun merken te meten.

Meten is natuurlijk alleen weten als je weet wat je meet. Er is echter nog niet onomstreden bekend wat al die metrics nu precies meten en het is nog minder duidelijk welke metrics precies relevant zijn voor welke merken. In de context van het alsmaar toenemende gewicht dat accountability in de schaal legt, wordt er voor dit project een overzicht gemaakt van bestaande metrics, in kaart gebracht wat hun sterktes en zwaktes zijn, geanalyseerd hoe alle afzonderlijke metingen samenhangen, en worden de metrics bovendien beoordeeld op hoe goed ze kennis, houding en gedrag voorspellen.

Het doel van de publicatie is het presenteren van een ‘modulaire metric’ waarmee marketeers en adverteerders eenvoudig de beste metric voor hun specifieke doelstellingen kunnen kiezen. Zo hoeven ze niet meer blind te varen op onderbuikgevoelens of wat hip is. Het geeft hen bovendien de munitie om hun keuze voor een metric met wetenschappelijke argumenten te onderbouwen aan de hand van academisch gevalideerde empirische data.

Het onderzoek loopt tot najaar 2017.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie