rood boekje

Brand Metrics that Matter

Publicatiedatum: 08 | 12 | 2017
Delen:
Publicatie nummer:74
Publicatie auteurs:Daan Muntinga, Stefan Bernritter

 

Het merk staat steeds meer centraal in de organisatie. Het is daarom essentieel om de gezondheid, prestaties en ontwikkelingen van het merk te meten. Het is echter een uitdaging om de juiste brand metrics te selecteren. Een enorme hoeveelheid metrics vraagt de aandacht van de merkbeheerders. Maar welke zijn nu écht belangrijk? Deze publicatie dient als handleiding om de ‘metrics that matter’ te selecteren, de metrics die merkbeheerders kunnen helpen hun merk écht te laten groeien. De vragen die worden beantwoord in dit onderzoek zijn:

  1. Wat is een merk?
  2. Wanneer is een merk succesvol?
  3. Wat is een goede metric?

Theoretische onderbouwing
Vanuit cognitieve en sociale psychologie en culturele sociologie wordt uitgelegd wat een merk is. Als je niet weet wat je meet, kan je het immers ook niet meten. Vervolgens introduceert de publicatie het concept brand health. De gezondheid van een merk is te vergelijken met de gezondheid van een mens. De merkgezondheid heeft namelijk betrekking op een systeem van onderling verbonden perceptuele en gedragsmatige elementen. Deze elementen schetsen een uitgebreid beeld van het fysieke, mentale en sociale welzijn van een merk. Alleen een gezond merk is van nut voor een organisatie: ongezonde merken kun je beter afstoten. Over het algemeen kan worden gesteld dat een merk gezond is als de percepties en het gedrag van consumenten ten aanzien van het merk positief zijn. Deze publicatie stelt dat merkgezondheid een belangrijke voorspeller is van merkprestaties.

Praktische implicaties

  • Elk merk is uniek en daarom verschilt het van merk tot merk welke metric relevant is. One-size-fits-all werkt dus absoluut niet als je jouw merk wil laten groeien.
  • Individuele metrics moeten geloofwaardig, betrouwbaar, valide, diagnostisch, activerend, voorspellend en zelfbewust zijn.
  • Het meetsysteem moet in evenwicht zijn, alle metrics samen moeten een holistisch beeld schetsen van hoe het in de markt wordt waargenomen.
  • Merkgezondheid moet worden gemeten door een op maat gemaakte set van metrics. Het is sterk aan te raden om een interne meetoplossing te ontwikkelen in plaats van het meten uit te besteden aan een externe partij.

Deze publicatie biedt tien geboden voor een zinvolle merkmeting. Wil je deze tien geboden ook lezen, bestel dan hieronder de publicatie. Nog geen begunstiger? Klik hier voor de mogelijkheden.

Als begunstiger kun je de publicatie bestellen. Log in om de publicatie te bestellen.