Het merk speelt een centrale rol in de marketing en communicatie van veel organisaties. Traditiegetrouw worden merken gebouwd door de organisatie, door zorgvuldig geplande marketingactiviteiten. Maar tijden veranderen. Merken staan onder druk, en de controle over het merk verwatert. De “macht” lijkt te verschuiven van de marketeer naar de consument.
Deze ontwikkelingen creëren onrust bij veel organisaties. Hoe gaan zij hiermee om? Hoe worden organisaties aangepast aan aan deze ontwikkelingen? Wat wordt de rol van de brandmanager? Van marketing? Van de communicatieafdeling? Wie krijgt de regie? Of kan de organisatie het merk niet meer regisseren?
Met het onderzoeksproject Merkmanagement in de toekomst, uitgevoerd door Daan Muntinga, gaat SWOCC op zoek naar antwoorden op bovenstaande vragen. Het einddoel van het project is een gefundeerde visie op merkmanagement – met scenario’s voor de toekomst – te presenteren
Het project gaat op 28 oktober van start met een debat: vooraanstaande marketeers zullen in besloten kring discussiëren over het onderwerp. De uitkomsten van het debat vormen het beginpunt voor het onderzoek. SWOCC zal haar begunstigers op de hoogte brengen van de uitkomsten door middel van blogs en artikelen in de vakbladen.
Zie ook het artikel op marketingonline.nl over de start van dit nieuwe SWOCC-project.