Als er één podcast is die je niet mag missen, dan is het wel de podcast ‘GIEP’. Het eerste Airborne Original is ontwikkeld door de Amsterdamse audio agency Airborne in nauwe samenwerking met SWOCC. De podcast vertelt het verhaal van de Nederlandse reclameindustrie in de jaren zestig aan de hand van de waarschijnlijk meest invloedrijke reclamemaker van Nederland en oprichter van SWOCC: Giep Franzen. Sinds 1 juli zijn de eerste drie afleveringen beschikbaar op alle grote podcastkanalen, de rest volgt in de komende weken.
Waar gaat de podcast over?
Met de uitzending van de allereerste televisiereclame in Nederland op 2 januari 1967 breekt voor de reclameindustrie een nieuw tijdperk aan. Er ontstaan nieuwe reclamebureaus en jonge merkdenkers brengen een frisse wind in een tot dan toe verstofte branche. Onder hen was Giep Franzen, die in 1962 samen met Nico Hey en Martin Veltman het reclamebureau Franzen, Hey & Veltman (FHV) oprichtte. Giep was zijn tijd veer vooruit en zijn ideeën bepalen nog steeds de manier waarop reclame vandaag wordt gemaakt.
Een storytelling podcast á la ‘Mad Men’
Het is niet zomaar een podcast. Met GIEP heeft Airborne een storytelling-podcast ontwikkeld, waarin interviews met reclamemakers worden afgewisseld met oude commercials, muziek en ander uiteenlopend archiefmateriaal. Marvin Jacobs, Creative Director van Airborne: “Met GIEP hebben we een soort Nederlandse ‘Mad Men’ willen maken, maar dan vakinhoudelijker. Het doel was om een verhaal te vertellen dat voor iedereen interessant is, ook als je niet zelf werkzaam bent in deze industrie.”
Mary Hoogerbrugge, beschermvrouw van SWOCC, legt uit: “Voor ons is het belangrijk om te laten zien dat het gedachtegoed van Giep over merken nog steeds actueel is en dat je met een wetenschappelijke benadering betere – en vooral ook effectievere – reclame maakt. Tegelijkertijd willen we ook een verhaal vertellen dat reclame in een maatschappelijke context plaatst.”
Beluister nu de Airborne Original podcast GIEP op Spotify en Apple Podcast!
Wil je meer te weten komen over het gedachtegoed van Giep en het merkdenken van de toekomst? Wil je interessante bijdragen van merkdenkers volgen? Schrijf je dan snel in voor het SWOCC-evenement ‘Brandr – de kroniek van een merk’ op 30 juni.