Volgens Tim Cook, CEO van Apple, moet je continu met nieuwe producten komen: “When we launch a product, we’re already working on the next one. And possibly even the next, next one”. Zijn aanstelling als CEO was wel ruim na de laatste grote recessie en een stijgende conjunctuur is daarom zijn referentie. Ondertussen hebben de andere vier techreuzen in de laatste maanden ruim 50.000 werknemers ontslagen en ook Apple zag de omzet in het laatste kwartaal van 2022 met ruim 5 procent dalen, de grootste terugval op kwartaalbasis in bijna zeven jaar.
Echter, fabrikanten die in staat zijn om te blijven investeren in marketing en R&D (innovatie), lijken het beter te doen en verlaten een recessie vaak sterker dan ze erin zijn gegaan. Hopelijk blijft Apple de woorden van Cook daarom trouw en maakt het niet de algemene fout om te bezuinigingen op reclame en/of lanceringen van nieuwe producten.
Een goed moment om te kijken naar het artikel van Talay, Pauwels en Seggie over het “waarom en wanneer van het lanceren van nieuwe producten tijdens een recessie”. Voor nieuwe FMCG-producten en automodellen – twee totaal andere branches – laten zij zien dat innoveren altijd goed is (tenzij de crisis erg diep wordt), maar dat ook de juiste timing erg belangrijk is. De analyses van beide branches tonen aan dat producten die tijdens een recessie zijn gelanceerd langer overleven dan producten die tijdens hoogconjunctuur zijn gelanceerd.
Wil jij meer weten over hoe je sterk en zelfs sterker de recessie uitkomt en wat de juiste timing is? Lees de praktische implicaties van dit onderzoek in ‘Hoe innoveer je je uit een crisis?’