Gedurende de coronacrisis is het consumentengedrag flink veranderd. Soms geforceerd – fysieke winkels waren simpelweg gesloten – en soms geleidelijk, bijvoorbeeld doordat meer mensen het gemak van online winkelen konden ervaren. Niet alleen deze crisis, maar ook de dreigende economische recessie en huidige inflatie zorgen vandaag de dag voor krantenkoppen als “Nederlandse consument besteedt geld anders door inflatie”. Echter, in hoeverre zijn deze gedragsveranderingen blijvend? Als deze crises voorbij zijn, komt het consumentengedrag van vóór de crises niet gewoon weer terug?
Het artikel ‘Beter blijven(d) besparen: hoe recessies consumentengedrag permanent veranderen’ bespreekt een ruim twintigtal afgenomen interviews met consumenten tijdens en na een recessie. Door middel van het afnemen van interviews op twee verschillende momenten in tijd, wordt geprobeerd om de persistentie van eventuele gedragsverandering in kaart te brengen. Vaak wordt er namelijk alleen gesproken over gedragsintentie, wat verschilt van uiteindelijk gedrag. Consumenten kunnen wel aangeven dat ze hun uitgavenpatroon gaan aanpassen, maar wellicht blijkt dat in de toekomst toch niet zo te zijn.
Zoals van tevoren kon worden verwacht, gaven veel consumenten direct aan dat een crisis impact heeft op hun uitgavenpatroon. Ze kopen minder en gaan vaker op zoek naar huismerken en acties. De recessie wordt gezien als een ‘leermoment’, omdat het voor velen een kantelpunt in hun gedrag betekent.
Of deze gedragsveranderingen daadwerkelijk doorwerken tot ná een crisis en ook dan blijven voortbestaan, lees je in ‘Beter blijven(d) besparen: hoe recessies consumentengedrag permanent veranderen’ in de eerste SWOCC Selectie van 2023.