kennisbank item

Wat is het effect van product- en merkportfolio grootte op verkoopcijfers?

Publicatiedatum: 05 | 01 | 2021
Delen:

In de afgelopen jaren is er regelmatig onderzoek gedaan naar het effect van productportfolio en merkbeslissingen op merkprestaties. Maar wat is het werkelijke effect van de kenmerken van product- en merkportfolio, zoals breedte, diepte en innovativiteit, op verkoopcijfers?

Eerder onderzoek toont aan dat innovatie een positief effect heeft op merkprestaties, maar de exacte effecten van productportfolio breedte en diepte blijven onduidelijk. Portfoliobreedte verwijst naar het aantal verschillende productcategorieën waarop het productportfolio gericht is (bij auto’s bijv. familie-auto’s en sportauto’s). Portfoliodiepte verwijst naar het aantal verschillende producten binnen een productcategorie (bijv. diverse modellen sportauto’s).

In “De effectiviteit van product- en merkportfolio grootte” wordt door middel van een data-analyse binnen de Amerikaanse automarkt onderzocht hoe de grootte van het product- en merkportfolio van invloed zijn op de prestaties van het merk. Het onderzoek toont onder andere dat een toename van de drie productportfolio-kenmerken (breedte, diepte en innovativiteit) samenhangt met een hogere verkoop van de totale organisatie. Maar let op, dit effect treedt alleen op bij merken met een hoge-kwaliteit positionering: dit geeft vertrouwen in de uitbreidingen naar nieuwe productcategorieën.

Meer onderzoeksresultaten en de praktische implicaties hiervan lees je in “De effectiviteit van product- en merkportfolio grootte”.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie