Blog uit de wetenschap

SWOCC7 augustus 2019

Wat begrijpen tieners van influencer marketing op YouTube?

Eva van Reijmersdal

Influencer marketing

De populariteit van influencers is groot onder jongeren. Waar jongeren vroeger in hun vrije tijd bijvoorbeeld tv keken, besteden zij nu een groot deel van hun tijd aan het kijken van content van influencers op YouTube. Influencer marketing wordt daarom ook vaak ingezet om de jongere doelgroep te bereiken. Maar wat vinden jongeren van influencer marketing? Herkennen tieners reclame in YouTube video’s en begrijpen ze dat YouTubers hier geld aan verdienen? 

Waar gaat deze blog over?

  • Hoogopgeleide tieners begrijpen dat YouTubers geld verdienen met influencer marketing.
  • Daardoor zijn hoogopgeleide tieners ook begripvol over influencer marketing: het hoort er nu eenmaal bij.
  • Maar influencer marketing moet niet de overhand hebben binnen een video.

Influencer marketing
Zogenoemde influencers zijn razend populair onder jongeren. Een groot deel van de tijd die jongeren besteden op social media gaat op aan het bekijken van content van deze influencers. Naast grote namen als Enzo Knol, Monica Geuze en Nikkitutorials, is er ook voor elke hobby of interesse wel een influencer te vinden. Veel van deze influencers worden door merken gebruikt om tieners te bereiken. In opdracht van adverteerders besteden influencers aandacht aan producten of diensten in hun posts, die zij daarmee onder de aandacht van hun volgers weten te brengen.

De tekst loopt door onder deze video over de populairste YouTubers van 2019.

Onderzoek
Om te onderzoeken wat tieners begrijpen van het fenomeen influencer marketing op YouTube, interviewde Sophia van Dam (Universiteit van Amsterdam) in totaal twintig havo- en vwo-leerlingen in de leeftijd van 12 tot 16 jaar. De interviews vonden plaats op scholen in kleine groepjes van ongeveer vijf tieners. Tijdens deze gesprekken werd aan tieners gevraagd of zij weleens merken zagen in YouTube video’s en aan de hand van een voorbeeld werd verder gesproken over hun begrip van influencer marketing en wat zij hiervan vonden.

Resultaten

  • Hoogopgeleide tieners denken reclame in YouTube video’s te kunnen herkennen, hoewel dit niet altijd zo blijkt te zijn.
  • Hoogopgeleide tieners begrijpen dat influencer marketing een middel is voor YouTubers om geld te verdienen. Zij begrijpen dat deze inkomsten nodig zijn om weer nieuwe video’s te maken en dat influencer marketing daarmee uiteindelijk ook positief is voor de kijkers.
  • Als er overduidelijk reclame wordt gemaakt in YouTube video’s vinden hoogopgeleide tieners dat irritant: de video moet wel leuk of informatief zijn en niet alleen gericht op het aanprijzen of laten zien van een merk.
  • Hoogopgeleide tieners vinden het belangrijk dat YouTubers oprecht en eerlijk zijn over producten.

Eva van Reijmersdal is universitair hoofddocent bij de afdeling Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam.

Het artikel is hier terug te vinden:
van Dam, S., & van Reijmersdal, E. (2019). Insights in adolescents’ advertising literacy, perceptions and responses regarding sponsored influencer videos and disclosures. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 13(2), article 2. http://dx.doi.org/10.5817/CP2019-2-2

Zie ook SWOCC publicatie 76 over Influencer Marketing

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

*

Voor u verder gaat even bewijzen dat u mens bent.

Typ de eerste drie letters van het alfabet (anti-spam)