kennisbank item

Samenwerken met een influencer: de do’s en don’ts

Publicatiedatum: 07 | 08 | 2018
Delen:

Eerder dit jaar werd Kylie Jenner uitgeroepen tot de meest invloedrijke social media influencer. Geschat wordt dat haar posts een waarde hebben van 1 miljoen dollar per stuk! Zulke bedragen komen in Nederland niet voor, maar influencer marketing wint ook hier gestaag aan populariteit. Wat moet je weten als je als organisatie overweegt om influencer marketing in te zetten? En wat moet je weten als je de huidige influencer marketing strategie van jouw organisatie wil verbeteren?

De tekst loopt door onder deze video over Kylie Jenner.

Do’s en don’ts van influencer marketing
In deze blog lees je de tien do’s en don’ts van influencer marketing, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.

De vijf do’s van influencer marketing:

  1. Voor succesvolle influencer marketing is het belangrijk te investeren in de selectie van influencers die passen bij je merk. Een agency kan hierbij van grote waarde zijn.
  2. Naast macro-influencers, is het goed om ook micro-influencers in te zetten. Micro-influencers creëren binnen een specifieke doelgroep hoge betrokkenheid – ze staan bijvoorbeeld dichter bij de doelgroep en worden gezien als geloofwaardiger – wat gunstig is voor de effectiviteit van influencer marketing.
  3. Overweeg langetermijnrelaties met influencers en denk daarbij ook aan je eigen langetermijndoelen voor het gebruik van influencer marketing.
  4. Benader influencers als professionals.
  5. Als je influencer marketing inzet, volg dan de reclamecode social media. Neem als merk je verantwoordelijkheid om transparant te zijn. Dit wordt ook bevestigd in het onlangs verschenen onderzoek van World Federation of Advertisers (WFA).

De vijf don’ts van influencer marketing

  1. Kijk niet alleen naar bereik. Betrokkenheid laat duidelijker zien hoeveel aandacht er vanuit het publiek is voor de content van de influencer.
  2. Focus niet alleen op macro-influencers.
  3. Oefen niet teveel controle uit over de content, geef de influencer ruimte voor creativiteit. Vanwege hun creativiteit, en doordat influencers weten wat voor een content hun doelgroep waardeert, kunnen zij influencer marketing tot een succes maken.
  4. Onderschat de impact van influencer marketing niet. Bedenk goed of de content en doelgroep van de influencer en de content van je influencer campagne passen bij je merk en authentiek zijn.
  5. Begin niet aan influencer marketing omdat het ‘hot’ is, bedenk of het echt bij je past!

Het onderzoek
Het onderzoek dat hier beschreven is, komt uit SWOCC publicatie 76 Influencer Marketing. Samen met Tatiana Domingues Aguiarvoerde ik[1] voor deze publicatie een literatuuronderzoek uit, hield achtien interviews met influencers, adverteerders en agencies en nam een survey af (n = 300) onder social media gebruikers in de leeftijd van 11 tot 40 jaar oud.

Resultaten per stakeholder
De doelgroep
Het publiek staat neutraal tegenover influencer marketing. Opvallend is dat influencers niet worden gezien als de ‘boy/girl next door’, maar het publiek identificeert zich wel met micro-influencers. Dit is gunstig voor de effectiviteit van influencer marketing. De belangrijkste doelgroep van influencers zijn jongeren en millenials, omdat zij de grootste groep van social mediagebruikers vormen. Het social mediagebruik onder oudere doelgroepen groeit echter gestaag.

Merken
Influencer marketing is makkelijker toe te passen voor ‘love brands’ – inspirerende merken waar consumenten echt van houden – of ‘high involvement’ merken. Maar met genoeg creativiteit en authenticiteit is influencer marketing ook een optie voor andere merken. Zo is influencer marketing ook geschikt voor goede doelen, non-profit instellingen, of voor het stimuleren van ‘goed gedrag’ of gezondheidscampagnes.

Agencies
Er zijn veel verschillende agencies, ieder met hun eigen focus.Influencer marketing agencies en traditionele reclame- of PR-bureaus houden zich vooral bezig met de ontwikkeling van campagnes. Platformen die dienen als marktplaats of talent management agencies focussen voornamelijk op het koppelen van influencers aan merken, of op het managen van de carrière van influencers. Multi-Channel Networks (MCNs) onderhouden een netwerk van influencers en zij helpen merken in het realiseren van samenwerkingen met influencers.

Kortom, of je nu een miljoenen post van Kylie Jenner nastreeft of een Nederlandse micro-influencer inzet, influencer marketing biedt voor ieder wat wils.

Het onderzoek van Domingues Aguiar, T. & Van Reijmersdal, E. A. (2018) is getiteld Influencer Marketing. Zij voerden dit onderzoek uit voor SWOCC. Je vindt het onderzoek en een handige checklist hier (voor begunstigers).

Over de auteur

Dr. Eva van Reijmersdal werkt als universitair hoofddocent Persuasieve Communicatie aan de Universiteit van Amsterdam. Eva is een expert op het gebied van de effecten van branded content, influencer marketing en andere vormen van geïntegreerde reclame (advergames, advertorials).

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.