rood boekje

Influencer Marketing

Publicatiedatum: 29 | 05 | 2018
Delen:
Publicatie nummer:76

 

Hoe pas je influencer marketing het beste toe? Om merken hier meer inzicht in te geven, worden in deze publicatie de volgende vragen beantwoord, aan de hand van theorie, en ervaringen van merken, agencies, influencers en het publiek:

  1. Wat is influencer marketing?
  2. Wie is wie in influencer marketing?
  3. Hoe gebruiken merken influencer marketing?
  4. Hoe kan je het beste een samenwerking met influencers aangaan?

Theoretische onderbouwing
Influencer marketing verwijst naar B2C samenwerkingen tussen een merk en social media influencers. Influencers creëren in deze samenwerking content voor op hun social mediakanalen waarin een merk een rol speelt. Influencer marketing wordt gezien als een kans om tekortkomingen van traditionele media te omzeilen: publiek aan te spreken dat moeilijk te bereiken is. Door gebruik te maken van de creativiteit van influencers en de relatie die zij met hun publiek hebben, kunnen merken content bieden – in stijl en vorm – die gewaardeerd wordt door social mediagebruikers. In de literatuur worden twee benaderingen onderscheiden: een reclamebenadering, waarin influencer marketing vooral gericht is op korte termijn marketingdoelstellingen, en een relatiemanagement benadering, waarin influencer marketing wordt ingezet voor het opbouwen van wederzijds waardevolle relaties.

Praktische implicaties

  • Niet voor alle merken is influencer marketing even geschikt. Voor merken met een hoge betrokkenheid, die beroep doen op gevoelens en emoties, love brands, is het bijvoorbeeld gemakkelijker om een samenwerking aan te gaan dan voor merken binnen andere sectoren (e.g., banken, farmacie).
  • Idealiter maakt influencer marketing deel uit van de algehele marketingstrategie van een merk, met geïntegreerde doelstellingen – cognitief, affectief en gedragsmatig –, en wordt het toegepast in combinatie met andere kanalen.
  • In de selectie van een influencer, is het belangrijk om niet alleen te kijken naar het bereik, maar ook naar de cijfers van betrokkenheid. Betrokkenheid blijkt namelijk vaak belangrijker te zijn dan het bereik van een influencer.
  • De verhouding tussen branded content en editorial content is van cruciaal belang. Het risico van branded content is dat het kan worden gezien als reclame, het is dus essentieel dat er een match is tussen het merk en de influencer. Het product en merkimago enerzijds en de content of activiteiten van de influencer anderzijds dienen bij elkaar te passen. Creatieve vrijheid voor de influencer in de productie van content is hiervoor essentieel.
  • Jongeren en millenials zijn het meest actief op social media en daarmee de belangrijkste doelgroep van influencers. Het social mediagebruik onder ouderen groeit gestaag. In de toekomst zal influencer marketing dus wellicht ook geschikt zijn voor het oudere publiek.

In deze publicatie vind je een checklist over hoe je als merk het beste influencer marketing in kan zetten. Wil je meer over dit onderwerp lezen, bestel dan hieronder de publicatie. Nog geen begunstiger? Klik hier voor de mogelijkheden.

Als begunstiger kun je de publicatie bestellen. Log in om de publicatie te bestellen.