kennisbank item

Waarom zijn we zo gek op ‘natuurlijke’ producten?

Publicatiedatum: 15 | 10 | 2019
Delen:

Veel merken benadrukken de natuurlijke herkomst van hun producten of ingrediënten, zoals Benbits met hun “100% natuurlijke kauwgom”, Maggi met “kippenbouillon met natuurlijke ingrediënten”, de “Puur Natuur” productlijn van Albert Heijn en de “Natuurlijk Lekker” mixen van Knorr. Psychologen en biologen zochten uit waarom mensen ‘natuurlijk’ zo waarderen.

Waarom is dit belangrijk om te weten?

  • Er geen juridische belemmering om een product of ingrediënt ‘natuurlijk’ te noemen, waardoor merken dit vrij kunnen gebruiken.
  • De psychologische voorkeur voor natuurlijkheid is geanalyseerd los van het belang dat consumenten hechten aan milieu of de natuur.

Uit eerder onderzoek blijkt dat producten met gezondheidsclaims, zoals ‘biologisch’ of ‘met calcium’ als gezonder worden beoordeeld door consumenten. Ook blijkt uit eerder onderzoek dat consumenten een hoog gezondheidsgehalte vaak associëren met hoge prijzen. De gezondheidsclaim ‘natuurlijk’ wordt veel gebruikt door merken. Waarom waarderen consumenten ‘natuurlijk’ en wat doet dit met het koopgedrag?

Het onderzoek
Meier et al. verzamelden en analyseerden literatuur over natuurlijkheid in het domein van voedsel en medicijnen. In die domeinen zijn er enkele onderzoeken gedaan door psychologen en biologen. Meier et al. noemen bijvoorbeeld een studie waarin mensen een voorkeur hebben voor de natuurlijke variant van producten als perzik, sla en pindakaas en voor medicijnen zoals antibiotica in vergelijking met een bewerkte variant. Ook halen ze een studie aan waaruit blijkt dat mensen zelfs de voorkeur geven aan een natuurlijk medicijn wanneer dat minder veilig of minder effectief is, dan aan een synthetisch medicijn dat veiliger of effectiever is.

De resultaten

  • Consumenten zijn bereid meer te betalen voor producten die natuurlijk zijn.
  • De eerste reden voor een voorkeur voor natuurlijk is mogelijk de psychologische ‘natuurlijk-is-beter neiging’. Deze neiging zou kunnen aansluiten bij onze gedachten over de evolutie. ‘Natuurlijk’ voelt beter aan omdat onze voorouders in hoge mate afhankelijk waren van de natuur. Op deze manier is een voorkeur voor ‘natuurlijk’ ontstaan.
  • Een tweede reden voor een voorkeur voor natuurlijk zou kunnen liggen in het verband dat mensen leggen tussen natuurlijkheid en veiligheid. Natuurlijke producten of medicijnen worden als veiliger beschouwd en daarom als beter.

Meer weten? Dit artikel is gebaseerd op onderstaande publicatie:
Het volledige artikel van Meier, Dillard en Lappas is getiteld ‘Naturally better? A review of the natural-is-better bias’ en is gepubliceerd in Social and Personality Psychology Compass. U vindt dit artikel hier (betaald).

Over de auteur

Prof. dr. Jos Hornikx is hoogleraar Internationale Bedrijfscommunicatie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. In zijn onderzoek naar overtuigende teksten richt hij zich vooral op drie onderwerpen: overtuigende argumentatie, effectiviteit van vreemde talen en culturele achtergronden.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.