kennisbank item

Waarom we een digitaal product minder waard vinden

Publicatiedatum: 21 | 05 | 2019
Delen:

Van boeken tot muziek, magazines, kranten, kaarten en films: steeds meer producten worden digitaal aangeboden. Handig, want digitale producten kun je op één plek verzamelen, ze slijten niet en je neemt ze gemakkelijk met je mee. Toch blijven fysieke producten ongekend populair. Organisaties merken keer op keer dat mensen minder willen betalen voor een digitaal product dan voor een fysiek product. Hoe kan dit?


Waar gaat deze blog over?

  • Wanneer een fysiek product wordt gedigitaliseerd, vinden consumenten dit digitale product minder waard.
  • Dit komt doordat consumenten minder psychologisch eigenaarschap voelen over digitale producten.
  • Een manier om het eigenaarschap, en dus de waarde van digitale producten, te verhogen, is door digitale producten te personaliseren.


Fysiek is meer waard dan digitaal
Om te onderzoeken waarom mensen minder geld over hebben voor een digitaal dan een fysiek product, hebben Ozgun Atasoy en Carey Morewedge[1] experimenten uitgevoerd. In een van de experimenten die de onderzoekers deden, werd toeristen gevraagd of en hoeveel men wilde betalen voor een foto bij een toeristische attractie. De groep die een Polaroid foto ontving, gaf gemiddeld $1.57 voor de foto terwijl de groep die een digitale foto per email ontving gemiddeld $1.02 gaf. Dit terwijl beide groepen de kosten voor het maken van de foto op gelijke hoogte schatten. Ook in latere experimenten waarin deelnemers films of boeken konden kopen, bleken consumenten keer op keer meer te willen betalen voor de fysieke dan de digitale variant. Of consumenten nu mochten betalen wat ze wilden, konden aangeven hoeveel ze maximaal zouden willen uitgeven aan het product, of mochten kiezen tussen de fysieke en digitale variant: het fysieke product won het keer op keer van de digitale versie.

De digitale boekenkast van iBooks.

Eigenaarschap
De onderzoekers ontdekten dat het voor de consument hierbij niet uitmaakt hoe lang je het product kunt gebruiken, of dat het product populair of uniek is. Ook vonden consumenten het even plezierig om de digitale producten te gebruiken als de fysieke. Het enige verschil tussen digitale en fysieke producten, was het gevoel van eigenaarschap.

Dit product is van mij
Juist hetgeen wat het digitale product voordelen biedt, verlaagt ook de waarde ervan. We kunnen digitale producten niet aanraken, voelen, of vasthouden zoals we dat met fysieke goederen wel kunnen. Daardoor voelen digitale producten minder van ‘ons’. En doordat ze niet echt als eigendom van ons voelen, daalt de waarde van deze producten. Dit zou overigens ook een verklaring zijn voor het feit dat mensen het stelen van fysieke producten immoreel vinden, maar vaak minder moeite hebben met digitale piraterij.

Huren
Bij het huren van een product is dit gevoel van eigenaarschap minder relevant. Wanneer deelnemers van het experiment een studieboek konden huren, was er geen verschil in toegekende waarde tussen de fysieke en digitale variant.

Personaliseren
Hoe zorg je nu dat consumenten digitale producten weten te waarderen? Ten eerste kunnen digitale producten zo worden ontworpen dat ze sterk lijken op hun fysieke equivalent. In iBooks bijvoorbeeld, heeft Apple een houten boekenkast nagemaakt waar je aangekochte ebooks in staan. Door digitale producten een fysiek uiterlijk te geven, zullen ze tastbaarder en meer eigen voelen. Dat zal de waarde ten goede komen. Ten tweede kan het gevoel van eigenaarschap ook worden vergroot door personalisatie van het product. Wanneer je de consument de optie geeft het product aan te passen naar eigen wens, kan ook dit bijdragen aan het gevoel van eigenaarschap. Hierdoor zijn consumenten bereid meer te betalen voor het product. Een goed voorbeeld hiervan is het interactief maken van digitale magazines.

Het volledige artikel van Atasoy, O. & Morewedge, C. is getiteld ‘Digital goods are valued less than physical goods’ en verscheen in Journal of Consumer Research (2018), 44, 1343-1357. Je vindt het artikel hier (betaald).

Over de auteur

Suzanne Janssen is universitair docent bij de opleiding Communicatiewetenschap aan de Universiteit Twente. Haar onderzoek richt zich op het belang van interpersoonlijke relaties in organisaties.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.