kennisbank item

Leent digitale media zich voor gepersonaliseerde brand placement?

Publicatiedatum: 13 | 09 | 2018
Delen:

Stel je het volgende eens voor: online ben je op zoek naar een nieuw horloge. Op Bol.com valt je oog op een exemplaar van Fossil. Je besluit het horloge niet meteen te kopen, maar zet het wel alvast op je verlanglijstje. Later die dag wil je ook een eBook kopen via Bol.com. Je gebruikt de mogelijkheid om het eBook in te zien. De heldin in het verhaal draagt precies het Fossil horloge dat jij eerder die dag op je verlanglijstje hebt geplaatst. Leidt deze vorm van gepersonaliseerde brand placement in digitale media ertoe dat je het mediaproduct (eBook) sneller aanschaft?

‘Gepersonaliseerde brand placement in digitale media’ bespreekt de effecten van gepersonaliseerde brand placements in eBooks.

De (herhaalde) aankoopintentie en bereidheid om te betalen voor het mediaproduct – in dit geval eBooks – is hoger bij brand placement van een favoriet merk. Dit geldt echter wel alleen wanneer de consument weinig tot matig plezier beleeft aan het eBook. Ook zijn consumenten meer bereid het mediaproduct aan te bevelen wanneer het een van hun favoriete merken betreft. Gepersonaliseerde brand placement is zowel gunstig voor merken als de digitale mediaproducten waarin ze worden verwerkt. Maar let op: deze positieve effecten treden alleen op wanneer de brand placement op subtiele wijze wordt gedaan.

Over de auteur

Dr. Guda van Noort geeft als directeur leiding aan SWOCC. Daarnaast werkt zij aan de UvA als universitair hoofddocent op het domein van persuasieve communicatie en marketingcommunicatie.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie