kennisbank item

Interactiviteit in digitale magazines loont!

Publicatiedatum: 13 | 02 | 2018
Delen:

Veel magazines hebben tegenwoordig naast een printversie ook een digitale variant. Deze digitale magazines zijn grotendeels replica’s van de printversie, omdat ze vaak dezelfde content en lay-out bevatten. Toch heeft een digitaal magazine een belangrijk voordeel ten opzichte van print: interactieve features. In een digitaal magazine kan de content worden ‘verrijkt’ met hyperlinks, social media buttons en filmpjes. Maar hoe beïnvloeden deze interactieve features de leeservaring van de consument? Zit de consument hier wel op te wachten?

Waarom is dit belangrijk om te weten?

  • Interactieve features in een digitaal magazine hebben een positief effect op de attitude van consumenten ten opzichte van het magazine.
  • Dit interactiviteit-effect is aanwezig bij zowel jongere (rond de 21 jaar) als oudere consumenten (25-45 jaar).
  • De aanwezigheid van interactieve features zorgen voor een verbeterde leeservaring: consumenten vinden het gebruik van het magazine hierdoor leuker en verliezen zichzelf meer in het magazine dan wanneer er geen interactieve features zijn.
  • Consumenten beoordelen magazines met interactieve features dus positiever dan magazines zonder interactieve features door de verbeterde leeservaring.

Digitaal Magazine

Interactiviteit positief effect op jonge consument
In deze blog bespreek ik een recent onderzoek dat ik heb uitgevoerd samen met Peter Neijens en Hilde Voorveld. Uit onze voorgaande studie bleek dat het toevoegen van interactieve features aan een digitaal magazine een positief effect heeft op de attitude van jong volwassen consumenten (rond de 21 jaar) ten opzichte van het magazine. Maar is dit positieve effect ook aanwezig bij oudere consumenten (25-45 jaar)? En hoe kunnen deze interactiviteit-effecten worden verklaard?

Wat zijn interactieve features?
Interactieve features geven consumenten de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op, bijvoorbeeld, hoe de content gepresenteerd wordt of welke content wanneer wordt aangeboden. Ook kunnen interactieve features de sociale interactie tussen (niet-)lezers stimuleren bijvoorbeeld via sociale media buttons, ook wel communicatiefeatures genoemd. Deze communicatiefeatures staan centraal in dit onderzoek.

Digitale magazine Flair
Voor het onderzoek is een speciale tijdschriften-app ontwikkeld waarin elke week een nieuwe digitale editie van het magazine Flair met communicatiefeatures werd geüpload. Aan de 197 participanten werd gevraagd de app te downloaden op hun tablet en deze te gebruiken. Na drie weken werden participanten uitgenodigd om een vragenlijst in te vullen waarin vragen werden gesteld over hun ervaringen met het digitale magazine.

Om de invloed van de communicatiefeatures te toetsen, werden participanten ingedeeld in één van de volgende drie onderzoeksgroepen:

  • Niet interactief: geen communicatiefeatures
  • Interactief Extern: communicatiefeatures die menselijke interacties faciliteerden buiten het magazine (via sociale media en mail).
  • Interactief Intern: communicatiefeatures die menselijke interacties faciliteerden binnen het magazine zelf (via een reactie-button en interactieve poll)

Wat bleek?
Net als bij de voorgaande studie onder jongvolwassen consumenten, bleek dat oudere consumenten die het digitale magazine met communicatiefeatures te zien kregen, deze als interactief ervoeren. Dit leidde vervolgens tot een positieve attitude ten opzichte van het magazine. Dit effect was het sterkst bij consumenten die het digitale magazine hadden gelezen met interne communicatiefeatures die interacties mogelijk maken binnen het magazine zelf. Verder bleek dat consumenten die het digitale magazine met communicatiefeatures hadden gezien het gebruik van het magazine leuker vonden en dat zij ook meer opgingen in het magazine dan de consumenten die het digitale magazine zonder communicatiefeatures hadden gezien .

Het volledige artikel van Rauwers, Voorveld en Neijens is getiteld ‘How external and internal communication features affect readers’ attitudes towards digital magazines’ en is gepresenteerd op het communicatiecongres Etmaal 2018.

Over de auteur

Fabiënne Rauwers is promovendus bij de afdeling Persuasieve Communicatie aan de Universiteit van Amsterdam, Amsterdam School of Communication Research (ASCoR).

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.