kennisbank item

Tanden in het lipstick-effect

Publicatiedatum: 27 | 03 | 2023
Delen:

Tijdens een recessie geven vrouwen niet minder, maar meer geld uit aan cosmetica. Dit staat bekend als het lipstick-effect. Verrassend, maar is het ook echt waar? Of is het een hype vergelijkbaar met ‘Blue-Monday’, de meest depressieve dag van het jaar, die toch niet bijzonder somber blijkt te zijn. Een ander fenomeen is de Hemline-index, de ooit populaire theorie dat in laagconjunctuur de rokken langer zijn en bij hoogconjunctuur korter. Intrigerende, mediagenieke verschijnselen, maar bij nader onderzoek hielden ze uiteindelijk geen stand. 

Ook het lipstick-effect spreekt tot de verbeelding. Niet in de laatste plaats door de tendentieuze verklaringen, zoals dat vrouwen harder op zoek gaan naar een man om veilig de moeilijke tijden door te komen. Of ze er alles aan doen om een goede indruk te maken op het werk en zo hun baan behouden. Of ze een grotere behoefte voelen om zichzelf te verwennen. Hier en daar is er experimenteel bewijs aangedragen, maar uitsluitsel gaf het niet. Hoog tijd om de tanden eens flink in het lipstick effect te zetten. 

Dat is precies wat in ‘Lipstick-effect kleurt toch wat bleekjes’ is gedaan. De onderzoekers doken in de data van The Great Recession om de merites van het lipstick-effect te testen. En ja, er bleek wel degelijk bij jonge vrouwen een toename van cosmetica-consumptie te zijn. Bovendien vonden ze ook een duidelijke verklarende factor. 

Lees alles over het onderwerp in ‘Lipstick-effect kleurt toch wat bleekjes’.

Over de auteur

Allround merkstrateeg Remko Herremans (1970) is bij ABN AMRO verantwoordelijk voor merkstrategie en -communicatie. Daarvoor werkte hij als Strategy Director bij diverse bureaus. Remko is lid van de redactie van de SWOCC-selectie.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.