kennisbank item

Merkgroei - Maak kennis met Noud Schartman

Publicatiedatum: 02 | 10 | 2023
Delen:

Noud Schartman is gastredacteur van de derde kwartaaluitgave van de SWOCC Selectie 2023, een speciale editie waar het thema ‘merkgroei’ centraal staat. Hij is ook een van de sprekers op het SWOCC event ‘Merkgroei – How Brands Grow‘. We hebben een paar vragen aan Noud gesteld om in het onderwerp te duiken.

 

Op 3 oktober vindt het SWOCC-event Merkgroei plaats. Jij staat als een van de sprekers op het podium. Kan je jezelf alvast kort voorstellen?

Ik ben Noud Schartman, PhD student aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Mijn PhD positie is een mooie samenwerking tussen de Vrije Universiteit en Validators, waardoor ik mijn wetenschappelijke kennis kan delen in de praktijk en vanuit die praktijk juist toegang heb tot data en inzichten over welke vragen echt leven. In deze positie heb ik mij de afgelopen 5 jaar bezig gehouden met onderzoek naar merkmetrics, merkrelevantie en merkgroei.

Zonder al te veel weg te geven, kan je alvast een tipje van de sluier oplichten over wat je gaat vertellen?  

Wat leuk is, is dat vlak voor het event de SWOCC publicatie over merkgroei uit komt. Ik was daarbij betrokken als gastredacteur en ik zal hier dan ook kort wat interessante bevindingen uit delen. Verder zal ik het hebben over één van mijn eigen onderzoeken. Voor dit onderzoek kijk ik naar een groot aantal reclame-uitingen en onderzoek aan de hand van een aantal KPI’s wat wel en niet werkt.

Als het gaat over merkgroei wordt dikwijls gesproken over (markt)penetratie. Wat vind je van de stelling: (Markt)penetratie is de sleutel tot merkgroei.

Ik vind dat Sharp in zijn boeken een overtuigend relaas heeft geschreven over het belang van penetratie. Ik geloof dan ook dat penetratie belangrijk is voor merkgroei. Ik zou echter niet zeggen dat het ‘de sleutel’ is, en dat merken zich hier maar volledig op moeten richten.

Duurzaamheid is een hot topic. Hoe kijk jij aan tegen de ethische kant van merkgroei?

Ik vind dat merken en bedrijven een grote verantwoordelijkheid hebben om mee te helpen met de huidige en toekomstige problemen in onze maatschappij en de gehele wereld. Idealiter zouden bedrijven het ‘juiste’ doen, omdat ze dit zelf belangrijk vinden. Ik snap uiteraard dat het financieel soms lastig is om het juiste te doen. De laatste jaren zie je gelukkig al steeds meer dat bepaalde merken en bedrijven beloond worden voor hun gedrag. Voor merken zou het natuurlijk fijn zijn als verantwoorde bedrijfsvoering direct beloond wordt, en onverantwoorde bedrijfsvoering gestraft. Op deze manier loont om het juiste te doen. Dit proces zou van mij wel versneld mogen worden.

Wat is volgens jou de grootste misvatting over merkgroei?

Ik weet niet of ik vaak grote misvattingen zie, maar ik vind dat er iets te vaak wordt gezocht naar de heilige graal. Ook in dit interview bijvoorbeeld haha. Wat is de sleutel tot merkgroei? Wat voor bedrijf X werkt gaat niet werken voor bedrijf Y. Soms zijn er ook zelfs meerdere juiste antwoorden en manieren om je doel te bereiken. Kijk dus goed om je heen en staar je niet blind op één ding.

Los van het thema merkgroei, welke trends zie je op dit moment die een grote impact (gaan) hebben op marketingcommunicatie in de toekomst?

Misschien niet per se een recente trend, maar ik denk dat het nog belangrijker gaat worden hoe merken en bedrijven om gaan met een bredere groep stakeholders. Consumenten, medewerkers, overheden, pers, activistische aandeelhouders en organisaties. Niet alleen communicatie, maar ook de daadwerkelijke acties van merken en bedrijven kunnen een kritische blik verwachten. Vooral door een veranderend personeelsbestand verwacht ik een (geleidelijke) verandering te zien in hoe merken en bedrijven zich in de maatschappij plaatsen.

Wil je meer weten over hoe je je merk effectief kunt laten groeien? Als begunstiger kun je hier de derde kwartaaluitgave van de SWOCC Selectie 2023 bestellen.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.