kennisbank item

SWOCC presenteert: Merken in magere tijden - Maak kennis met Tamara van der Peet

Publicatiedatum: 30 | 03 | 2023
Delen:

Volg ons op LinkedIn voor alle updates over het event! 

Afbeelding Tamara van der Peet_rond_zw

 

Tamara van der Peet (Freelance Brand & Communication Strategist) is een van de sprekers op ons event ‘Merken in magere tijden’. We hebben haar alvast een paar vragen gesteld om in het onderwerp te duiken.

 

Moeten merken bezuinigen op reclamebudgetten tijdens een recessie?

Verschillende studies tonen aan dat het loont om je budget op peil te houden, of zelfs anticyclisch te investeren in je merk. Door te bezuinigen op reclamebudgetten kunnen merkassociaties en mentale beschikbaarheid verzwakken. Bovendien zorgt elke recessie voor een re-shuffle van merkvoorkeur, wat voor marketeers juist kansen biedt. En als concurrenten zich dan ook nog terugtrekken, wordt het relatief goedkoper om zichtbaarheid te genereren.

Zie je een verandering in het gedrag van de consumenten? En zo ja, in hoeverre?

Een belangrijke verandering is dat mensen bewuster kiezen. Mensen zijn niet alleen prijsbewuster, maar merkkeuzes worden meer weloverwogen gemaakt. Psychologisch verklaarbaar, omdat de risico’s van je keuzes groter worden, zowel financieel als maatschappelijk.

Moeten adverteerders blijven investeren in MVO-campagnes tijdens tijden van crisis – ja of nee? En waarom?

Zonder twijfel. MVO is wat mij betreft geen keuze meer. Bovendien is de huidige crisis vooral sociaal en ecologisch van aard. Merken die dat begrijpen, daarop acteren en hun maatschappelijke betrokkenheid ook laten zien, zullen overleven.

Tot slot: kun je alvast een tipje van de sluier geven als je kijkt naar jouw onderzoek toen en de economische situatie nu?

Mensen veranderen als de wereld om hen heen verandert. De huidige crisis is bijna niet te vergelijken met de situatie toen, maar toch zijn er wetmatigheden in hoe mensen reageren. Daar ben ik nieuwsgierig naar.

Wil je meer wetenschappelijke weetjes over dit vraagstuk lezen? Verdiep je in het onderwerp met de SWOCC publicatie ‘Consumeren in magere tijden‘. Meld je snel aan voor het SWOCC-event ‘Merken in magere tijden’ op 20 april 2023 en reserveer een van de gelimiteerde plekken!

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.