kennisbank item

SWOCC presenteert: Merken in magere tijden - Maak kennis met André Koster

Publicatiedatum: 12 | 04 | 2023
Delen:

Volg ons op LinkedIn voor alle updates over het event! 

Afbeelding André Koster_rond_zw

 

André Koster (Frontier Marketeer) is een van de sprekers op ons event ‘Merken in magere tijden’. We hebben hem een paar vragen gesteld om in het onderwerp te duiken.  

 

Moeten merken bezuinigen op reclamebudgetten tijdens een recessie?   

Nee, mediatarieven dalen, en je kunt sneller awareness en merkvoorkeur opbouwen in een recessie. Op zijn minst zoveel besteden, liefst iets meer. 

Zie je een verandering in het gedrag van de consumenten? En zo ja, in hoeverre?  

Ja, ze kiezen eerder voor bekende merken, het zogenaamde “Rally Round the brand” effect: in economisch barre tijden scoren grote, bekende merken (met veel awareness en hoge merkvoorkeur) beter dan kleinere, nieuwere merken. Dit is vergelijkbaar met het Rally ‘Round the Flag effect, wanneer een land in oorlog is, en iedereen zich achter de bestaande regeringsleider schaart.

Moeten adverteerders blijven investeren in MVO-campagnes tijdens tijden van crisis – ja of nee? En waarom?  

Ik zie geen merkbare verschillen in kansen voor MVO proposities in recessies versus tijden van hoogconjunctuur. Dus Ja. 

Tot slot, één tipje van de sluier: wat is jouw belangrijkste advies voor merkstrategen en marketeers om hun merk zo goed mogelijk door een recessie te navigeren?

Zaai awareness, merkoverweging en merkvoorkeur. Oogst verkoop en marktaandeel later.  

 

Meld je snel aan voor het SWOCC-event ‘Merken in magere tijden’ op 20 april 2023 en reserveer een van de gelimiteerde plekken!   

 

 

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.