kennisbank item

Het evenwichtsspel van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

Publicatiedatum: 07 | 07 | 2020
Delen:

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) kan bijdragen aan een betere reputatie. Toch brengt het ook risico’s met zich mee, bijvoorbeeld in een controversiële sector, voor bedrijven die met fossielbrandstoffen werken. Wat is voor dit soort bedrijven de beste MVO strategie?

Sector- en bedrijfsreputatie
MVO in een controversiële sector: een evenwichtsspel toont aan dat sector- en bedrijfsreputatie van invloed zijn op het effect van MVO. Deze zijn van groter belang dan de waargenomen match tussen het bedrijf en het goede doel. Wanneer de sector reeds een negatieve reputatie heeft, is de communicatie over MVO automatisch minder doeltreffend.

Corporate reputatie
Als je met jouw bedrijf in de controversiële sector valt vanwege de negatieve maatschappelijke neveneffecten, moet je rekening houden met dit remmende effect op de MVO-resultaten. Het versterken van de eigen reputatie kan de effectiviteit van de MVO-activiteiten ondersteunen. Dit kan bijvoorbeeld door uitzonderlijk goede service te leveren. Echter is er een plafond effect: een bedrijf uit de controversiële sector kan moeilijk dezelfde voordelen behalen als een bedrijf uit de niet-controversiële sector.

Effectiviteit van MVO
Als een bedrijf in de controversiële sector desalniettemin wel een sterk imago heeft, dan kan het lonend zijn om actief de reputatie van de sector te versterken. Dit verhoogt namelijk de effectiviteit van MVO.

Lees in “MVO in een controversiële sector: een evenwichtsspel” meer over Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen in een controversiële sector.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie