Uit de SWOCC Selectie

Communiceren over MVO op social media

Social media

Steeds meer bedrijven houden zich bezig met Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Het blijkt dat de helft van de Nederlanders duurzaamheid of MVO belangrijk vindt bij de aanschaf van producten en diensten. Ondanks de stijgende positiviteit van consumenten, komt uit onderzoek naar voren dat bedrijven vaak huiverig zijn om over MVO te communiceren. Terwijl het juist belangrijk is het dialoog aan te gaan. Een goede manier is via social media. Maar in hoeverre beïnvloedt MVO-communicatie op social media de percepties van consumenten?

Op social media kunnen consumenten reageren door middel van eigen content, ook wel User Generated Content (UGC). Deze UGC van volgers hebben invloed op de geloofwaardigheid en acceptatie van de MVO-communicatie van een organisatie.

Communiceren over MVO op social media? Doen!onderzoekt in hoeverre MVO-communicatie op social media de percepties van consumenten beïnvloedt en welke rol UGC hierin speelt.

MVO-motivaties
De houding van consumenten ten opzichte van de MVO-communicatie van organisaties blijkt invloed te hebben op de motivatie die zij toekennen aan de MVO-activiteiten. Een negatieve houding ten opzichte van de communicatie leidt tot het toekennen van stakeholder- en egoïsme-gedreven motivaties, waarbij een positieve houding ten opzichte van de communicatie leidt tot het toekennen van waarden-gedreven motivaties.

Meer uitkomsten en praktische tips lees je hier.