kennisbank item

Bewustzijn van MVO-activiteiten versterkt medewerkersbetrokkenheid

Publicatiedatum: 19 | 12 | 2012
Delen:

Veel MVO-initiatieven worden ondernomen om de reputatie bij externe stakeholders te verbeteren. Maar hoe zijn deze inspanningen van invloed op de betrokkenheid van de eigen medewerkers?

Om dit te onderzoeken hielden Claartje ter Hoeven en collega Joost Verhoeven (UvA) een survey onder ruim 300 medewerkers van een zorgverzekeringsorganisatie. Allereerst vroegen zij hen in hoeverre zij op de hoogte waren van de MVO-activiteiten van hun werkgever op vier verschillende terreinen: (1) medewerkers, (2) klanten, (3) overheid en (4) de maatschappij. Vervolgens keken ze of een hogere mate van bewustzijn van deze activiteiten leidde tot een sterkere betrokkenheid bij het bedrijf. Dit gold alleen voor MVO-activiteiten gericht op klanten en medewerkers. Om een grotere emotionele verbondenheid bij medewerkers te bewerkstelligen, kun je je als organisatie dus het beste concentreren op MVO-activiteiten die aansluiten bij de belevingswereld van de medewerkers. Goede interne communicatie is hierbij van belang: de medewerkers informeren over het MVO-beleid is de eerste stap naar meer betrokkenheid.

Learnings voor de praktijk:

  • MVO heeft niet alleen invloed op externe stakeholders, maar ook op interne.
  • Goede interne communicatie versterkt medewerkersbetrokkenheid door een verhoogd bewustzijn van de MVO-activiteiten.
  • Voor medewerkersbetrokkenheid is het belangrijk dat het doel van de MVO-activiteit dichtbij de belevingswereld van de medewerker staat.

Over de auteur

Dr. Claartje ter Hoeven is universitair hoofddocent Corporate Communicatie aan de Universiteit van Amsterdam, Amsterdam School of Communication Research (ASCoR).

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie