Dr. Annemarie Nanne is Assistant Professor aan Tilburg University bij de afdeling Communication and Cognition. Ze is een van de auteurs van de SWOCC-publicatie Influencing for the better: Influencers als gezondheidsambassadeurs. Ze is ook een van de sprekers op ons event ‘Influencing for the better’. We hebben een paar vragen aan Annemarie gesteld om in het onderwerp te duiken.
Kan je alvast een tipje van de sluier oplichten over je presentatie?
Ik wil laten zien dat influencers niet alleen in te zetten zijn voor commerciële doeleinden, maar ook veel potentie hebben om gezonder gedrag te stimuleren, zoals bijvoorbeeld gezond eten, genoeg bewegen of veilig vrijen.
Wat zijn volgens jou redenen om influencer marketing te verkiezen boven alternatieve communicatie strategieën?
Influencers hebben een aantal belangrijke voordelen in vergelijking met traditionele communicatiestrategieën. Allereerst kunnen zij een boodschap heel goed overbrengen, omdat ze vaak betrouwbaar overkomen en een goede band hebben met hun volgers. Daarnaast zijn influencers ook heel geschikt om specifieke doelgroepen te bereiken, voor bijna elke niche is wel een influencer te vinden.
Wanneer zou je er juist niet voor kiezen om influencers in te zetten voor jouw merk of boodschap?
Ik denk niet dat er situaties zijn waarvoor een influencer echt niet geschikt is, maar het is wel heel belangrijk om te zorgen voor een influencer die past bij de boodschap die je wil uitdragen. Influencers zijn niet altijd even voorspelbaar, soms doen ze iets wat niet in lijn is met de inhoud van de campagne en dat kan nadelige gevolgen hebben voor je merk of boodschap. De inzet van influencers is dus niet zonder risico’s.
Hoe vind je de juiste influencer voor jouw campagne, boodschap of merk?
Dat hangt af van het doel van je campagne. Als je een specifieke doelgroep wil bereiken ga je op zoek naar een kleinere influencer die actief is in die specifieke niche. In andere situaties wil je misschien dat veel mensen bekend raken met een campagne, dan kun je kiezen voor een grotere influencer die minder in een niche zit. Daarnaast is het belangrijk dat de influencer past bij wat je wil uitstralen en zelf ook achter die boodschap staat. Als je een anti-roken campagne wil houden is het bijvoorbeeld niet handig om een influencer te kiezen die zelf rookt, dat vermindert de geloofwaardigheid.
Welke trends zie je op dit moment die een grote impact (gaan) hebben op marketingcommunicatie in de toekomst?
Door de opkomst van ChatGPT en virtual influencers zijn er heel veel nieuwe mogelijkheden om marketingboodschappen, inclusief influencer marketing, vorm te geven. Dat biedt kansen, maar ook uitdagingen. Het is bijvoorbeeld steeds lastiger om als consument te achterhalen of een boodschap echt is. Ik denk daarom dat betrouwbaarheid en authenticiteit een nog veel grotere rol gaan spelen in de toekomst.
Wil je weten hoe je influencers effectief kunt inzetten in campagnes? Meld je hier aan voor de SWOCC-bijeenkomst: Influencing for the better.