kennisbank item

Influencing for the better - maak kennis met Norbert Mirani

Publicatiedatum: 05 | 07 | 2023
Delen:

Norbert Mirani (independent advisor) is een van de sprekers op ons event ‘Influencing for the better’. Hij heeft ruim 25 jaar praktijkervaring en een samenwerking met Science of the Time van prof. Carl Rohde. Op zijn naam staan honderden publicaties, van boeken tot artikelen en blogs op het snijvlak van merk, mens en maatschappij. We hebben een paar vragen aan Norbert gesteld om in het onderwerp te duiken. 

Kan je alvast een tipje van de sluier oplichten over je presentatie? 

Advertenties worden op diverse niveaus in ons brein verwerkt. Dat heeft invloed op het resultaat en wordt toegelicht middels voorbeelden. Vanzelfsprekend ontbreken influencers niet. Daarna volgt een serie constateringen over influencers waar je bedenkingen bij kunt hebben. Vervolgens wordt een methode geïntroduceerd om merken en influencers gevalideerd te matchen.

Wat zijn volgens jou redenen om influencer marketing te verkiezen boven alternatieve communicatie strategieën?

TV en Online Video (OLV) zijn de nummer 1 en 2 als het gaat om het bewerkstelligen van zowel long-term (branding) als short-term effects. OLV is daarbij het meest efficiënt. Daarmee is het een welkome aanvulling op de beoogde marketingmix.

Wanneer zou je er juist niet voor kiezen om influencers in te zetten voor jouw merk of boodschap?

a) Wanneer je als bedrijf volledig de regie wil houden. Dan kun je wellicht de home grown aanpak overwegen. Oftewel, investeren in bijvoorbeeld een eigen YouTube-channel.

b) Als je bureau van plan is je tv-commercial door te plaatsen. Je moet je ervan bewust zijn dat OLV en social een andere aanpak vereisen, denk aan afwijkende story arc wetmatigheden.

Hoe vind je de juiste influencer voor jouw campagne, boodschap of merk?  

Mijn startpunt zou het merk zijn om vanuit daar onderbouwd verder te kijken. Welke influencer past bij mijn merk… of niet! Een goed gemaakte creatieve OLV kan namelijk zeker zo goed werken of zelfs beter.

Welke trends zie je op dit moment die een grote impact (gaan) hebben op marketingcommunicatie in de toekomst?

Het gereserveerde budget voor influencers neemt toe. Experience marketing en gaming stijgen in belangstelling, net als behavioral science. En qua verantwoording valt op dat sinds de toenemende interesse voor data ook steeds meer statistici data benutten als handreiking voor wat wel en niet werkt. Denk aan IPA (UK) en bijvoorbeeld de best practice principles van Google.

 

Wil je weten hoe je influencers effectief kunt inzetten in campagnes? Meld je hier aan voor de SWOCC-bijeenkomst: Influencing for the better.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.