kennisbank item

Sportsponsoring - Maak kennis met Maarten Hoffer

Publicatiedatum: 13 | 03 | 2024
Delen:

Maarten Hoffer

Maarten Hoffer is Chief Commercial Officer van de Nederlandse Basketball Bond en één van de sprekers tijdens de aankomende SWOCC-bijeenkomst: ‘Sportsponsoring‘. We hebben Maarten een paar vragen gesteld om alvast een voorproefje van het onderwerp te krijgen.

 

 

 

Met de Olympische Spelen en het EK Voetbal in het vooruitzicht belooft 2024 een mooi sportjaar te worden. Hoe kan je als communicatieprofessional inhaken op al deze sportevenementen? 

Ik ben ervan overtuigd dat je het beste kunt inhaken op een evenement of een propositie door goed te begrijpen waar de fans door getriggerd worden. De hamvraag is: Hoe kun je een fan nog meer laten genieten? Het grootser en meeslepender maken. Inspelen op de emotie die al uit hun poriën stroomt.

Het voorbeeld van Ajax met de omgesmolten kampioensschaal was fantastisch. Hoeveel mensen zouden blij worden van 0,06 gram kampioensschaal. Dat is nog geen schilfertje. Maar oh wat snapten ze de fans. In een Covid-jaar, waar bijna alle seizoenskaarthouders hun geld niet terug hoefden terwijl ze geen wedstrijd in het stadion konden zien, geeft Ajax de schaal aan jou. Omgesmolten in 42.390 kleine schaaltjes. Met 0,06 gram van de originele schaal. Datzelfde schilfertje, maar dan midden in het hart…

Wat is in jouw ogen de meerwaarde van sponsoring? Waarom zou je hier als marketingprofessional budget voor vrij moeten maken?

We weten waarschijnlijk allemaal wat het is om ergens grote passie voor te hebben of fan van te zijn. Of je nu graag naar een museum gaat, je fan van een sport of team bent, festivals standaard in je agenda geblokt zijn, je niet zonder de muziek van een artiest kan.

Als sponsor heb je de mogelijkheid om het leven van die fan en liefhebber nóg iets leuker te maken. De waarde daarvan is bijna priceless. Je kunt mensen natuurlijk ook bereiken via meer reguliere media. Maar als het je lukt om iemand te raken in haar hobby of passie, dan schiet je als merk pas echt raak.

Is er in het sportjaar 2024 iets waar meer aandacht naar uitgaat dan in andere jaren? En zo ja, waar moeten we dan op letten?

Natuurlijk gaat het in een sportjaar om winnen. Hoeveel mensen zijn er niet die sommige sporten alleen tijdens de Olympische Spelen volgen? En dat is oké, prachtig zelfs. Samen winnen voedt saamhorigheid.

Maar winnen is geen vanzelfsprekendheid. Ik hoop ook weer veel verhalen te zien van strijd, puurheid en respect voor de competitie. Van elkaar naar hogere prestaties stuwen, ook al verlies je de wedstrijd. Ik hoop dat er merken zijn die het lukt om deze waarden en emoties in sport uit te dragen en niet afhankelijk hoeven te zijn van winst. Merken die opvallen door onderliggende waarden van sport te snappen.

Kan je alvast een tipje van de sluier oplichten over je presentatie? Welke learning wil je de bezoeker meegeven?

Samen met Mascha van Werven ga ik het hebben over TeamNL. Over de impact van duizend topsporters in 28 sporten. Waarbij we natuurlijk onwijs enthousiast worden van zichtbare en aansprekende prestaties. Maar waarbij de maatschappelijke impact van sport misschien wel net zo belangrijk is.

Los van jouw presentatie over sponsoring, welke trends zie je op dit moment die een grote impact (gaan) hebben op marketing in de toekomst?

Een van de belangrijkste trends is dat je als merk een positieve, duurzame impact op je omgeving moet hebben. Alleen een sterk merk zijn is niet meer goed genoeg. Een sterk merk heeft een sterk geweten en weet dat je samen sterker bent. Een positieve impact maken is winst voor ons allemaal. Dat kan in marketing maar zeker ook in sport. Omdat de intrinsieke waarden van sport, overigens net als kunst en cultuur, zo waardevol zijn. Ik denk dat marketing dit steeds meer gaat benadrukken. En ik hoop dat dat ook positief doorwerkt naar musea, muzikanten, sporters en verenigingen.  

Wil je de presentatie van Maarten Hoffer niet missen? En wil je meer weten over hoe je sportsponsoring effectief kunt inzetten voor jouw merk? Meld je dan snel aan voor de SWOCC-bijeenkomst: Sportsponsoring.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.