kennisbank item

Een rode tandenborstel leuk voor nu, irritant over twee maanden?

Publicatiedatum: 08 | 11 | 2018
Delen:

Van auto’s tot tandenborstels; veel van de producten die we kopen, gaan langere tijd mee. Bij de aanschaf van dit soort duurzame goederen kijken consumenten niet alleen naar de kwaliteit en de duurzaamheid, maar ook naar hoe mooi ze het design vinden. Als productontwerper en marketeer probeer je hier uiteraard op in te spelen, design is dan ook een belangrijke manier om je van concurrerende merken te onderscheiden – denk aan een opvallende kleur of vorm. Maar hoe duurzaam is een opvallend design?

Waar gaat deze blog over?

  • Een opvallend design om je te onderscheiden van de concurrent, klinkt logisch.
  • Een recent onderzoek laat echter zien dat je hier toch voorzichtig mee moet zijn.
  • Consumenten zijn namelijk niet zo goed in het voorspellen van hun eigen esthetische voorkeuren op de lange termijn.

Irritant
Om erachter te komen hoe duurzaam een onderscheidend design is, hebben Buechel en collega’s een onderzoek uitgevoerd. In zeven studies bekeken zij de inschattingen die consumenten maken van hun voorkeuren gedurende de levenscyclus van duurzame goederen. Uit de eerste studies kwam naar voren dat consumenten verwachten dat ze de spannende designs die ze nu mooi vinden op den duur irritant gaan vinden.

Gewenning
In de laatste studies vergeleken de onderzoeksters de verwachte voorkeuren die consumenten in de toekomst denken te hebben met hun daadwerkelijke voorkeuren. In tegenstelling tot hun eigen verwachtingen, bleken consumenten opvallende designs helemaal niet zo irritant te gaan vinden als ze zelf dachten, in tegendeel; ze wennen eraan. Dus, hoewel we denken dat we ons na een tijdje gaan irriteren aan die felgele smartphone die we nu eigenlijk wel mooi vinden, wennen we er in werkelijkheid aan.

Voor de consument
Wat kan je met deze uitkomsten? Vanuit de rol als consument suggereren de resultaten dat consumenten best een oranje laptop kunnen kopen, of een tandenborstel in de vorm van een banaan. Hoewel ze het design na een tijdje waarschijnlijk niet meer zo spannend vinden, zal het waarschijnlijk ook geen bron van irritatie gaan vormen.

Voor de marketeer
Vanuit de rol als marketeer laten de resultaten zien dat enerzijds spannende logo’s en opvallende designs niet alleen de aandacht van consumenten trekken op de korte termijn, maar ook op de lange termijn positief worden ervaren. Maar anderzijds is het ook zo dat verwachtingen die consumenten hebben een cruciale rol spelen in hun aankoopbeslissingen van duurzame goederen.

Dus ook al vinden consumenten die gele smartphone in werkelijkheid ook na een jaar nog steeds best mooi, als consumenten nu al denken dat ze zich er op den duur aan zullen gaan irriteren, kiezen ze waarschijnlijk toch voor de zwarte of witte versie.

Een rode tandenborstel: ja of nee?
Terugkomend op de vraag of een rode tandenborstel na een tijdje irritant wordt? Nee, dat valt wel mee. Maar doordat consumenten bij het maken van hun keuze – onterecht – denken van wel, zullen er waarschijnlijk toch meer tandenborstels verkocht worden in wat minder opvallende kleuren…

Het artikel van Buechel, Townsend & Moreau is getiteld ‘Buying Beauty for the Long Run: (Mis) predicting Liking of Product Aesthetics’ en verscheen in Journal of Consumer Research (2018), 45(2), 275-297. Je vindt het artikel hier (betaald).

Over de auteur

Joris Demmers is Lecturer Marketing bij de Monash Business School in Melbourne. Hiervoor was hij marketingdocent bij de Amsterdam Business School van de Universiteit van Amsterdam. Als onderzoeker richt hij zich op de onderwerpen privacy en transparantie binnen marketing.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.