Blog uit de wetenschap

SWOCC20 september 2018

Positief consumentengedrag door een memorabele ervaring

Bart Soels

ervaring

Een filmpje pakken in de bios, een dagje naar de Efteling, of je voeten van de vloer op een festival. Ervaringsgerichte aankopen zijn een uniek en populair type van consumentengedrag. En hoewel gekochte ervaringen steeds populairder worden, is nog steeds onduidelijk wat de ene ervaring beter maakt dan de ander. Wat maakt vliegen in een zweefmolen bijvoorbeeld leuker dan een horrorfilm kijken in de bioscoop? En wat voor invloed heeft een betere ervaring op de consumenten?

‘Zo beïnvloed je de beoordeling van een gekochte ervaring bespreekt hoe memorabele ervaringen leiden tot positief consumentengedrag.

De beoordeling van een ervaringsgerichte aankoop is afhankelijk van verschillende factoren – zoals de mate van plezier, de uniekheid of in hoeverre de ervaring je even los laat komen van dagelijkse activiteiten. Hoe hoger er op deze factoren wordt gescoord, hoe positiever de beoordeling van de ervaringsgerichte aankoop zal zijn. En hoe beter de beoordeling van de ervaringsgerichte aankoop is, hoe positiever het consumentengedrag zal zijn. Een memorabele ervaring zorgt namelijk voor een hogere intentie om opnieuw een aanschaf te doen, verlaagt het prijsbewustzijn van de consument en zorgt voor een positieve mond-tot-mond reclame. Creëer dus een ervaring om nooit te vergeten!

Lees hier meer over Zo beïnvloed je de beoordeling van een gekochte ervaring.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

*

Voor u verder gaat even bewijzen dat u mens bent.

Typ de eerste drie letters van het alfabet (anti-spam)