Tegenwoordig wordt de ontwikkeling van een merkidentiteit steeds meer gezien als een dynamisch en sociaal proces, waarbij de merkidentiteit pas vorm krijgt wanneer er interactie plaatsvindt tussen meerdere belanghebbenden bij het merk.
Co-creatie van merkidentiteit
De rol van organisatie – specifiek de rol van merkmanagers – in het co-creëren van merkidentiteit met online communities is tot op heden nog niet uitgebreid onderzocht. Daarom kijkt de studie in het artikel ‘Co-creatie van merkidentiteit met merkcommunities: de rol van managers’ hier specifiek naar.
Procesmodel voor merkmanagers
Op basis van een casestudie is een procesmodel ontwikkeld, dat antwoord geeft op de vraag hoe merkmanagers bijdragen samen met de online community aan het proces van co-creatie van het merk. Hierbij zijn drie processen van belang: het voeden van merkpassie, de brugfunctie en partnering. Uit dit model blijkt dat je als merkmanager een actieve rol dient in te nemen tijdens dit proces.
Hier lees je meer over ‘Co-creatie van merkidentiteit met merkcommunities: de rol van managers’.