kennisbank item

Medewerkers als merkdragers - Deel 3: Hoe zorg je voor medewerkers die je merk gaan dragen?

Publicatiedatum: 29 | 11 | 2022
Delen:

Volg SWOCC op LinkedIn voor alle updates over de nieuwste publicatie!

In deze blogserie kijkt SWOCC vooruit naar de presentatie van SWOCC 86 “Medewerkers als merkdragers”. Deze publicatie gaat over de vraag hoe een merk het beste medewerkers kan motiveren en activeren om het merk te versterken. Iedere week staan we stil bij een vraag over internal branding. De auteur, Joost Verhoeven, buigt zich over de vraag en we horen wat internal-branding-experts Bea Aarnoutse, Chris Kersbergen en Stéphan Lam daarover te zeggen hebben in korte soundbytes. Deze week de vraag: Hoe zorg je voor medewerkers die je merk gaan dragen? 

Hoe zorg je voor medewerkers die je merk gaan dragen?

Het vorige blog ging over de werving van merkdragers. Daar begint het natuurlijk allemaal mee: goede mensen binnenhalen. Werving is duur en nieuwe medewerkers hebben tijd nodig voordat zij de kennis en kunde hebben om het merk goed uit te dragen. Daarom benadrukken merkdenkers vaak het belang van het behouden van goed personeel. Bea Aarnoutse benadrukt in het interview dat ik met haar had het belang van een wederkerige relatie tussen merk en medewerker: Je kan van medewerkers verwachten dat ze bijdragen aan het merk, maar het is heel redelijk dat medewerkers in ruil daarvoor goed werkgeverschap vragen. 

Bea over de arbeidsmarkt: hoe voorkom je dat mensen vertrekken? 

Bea benadrukt hier het belang van waardering en betekenisverlening in organisaties. Medewerkers zijn meer loyaal aan merken die personeel het gevoel geven dat ze belangrijk zijn en gewaardeerd worden. Dat gevoel is uitermate subjectief, maar kan groeien wanneer het management van een organisatie laat zien dat het begrijpt welk verschil het werk maakt in de levens van anderen, en wat nu eigenlijk het belang is van wat je eigenlijk doet. 

“Bij de medewerkers beginnen” betekent dus ook dat je ervoor zorgt dat binnen organisaties mensen met elkaar praten over hetgeen belangrijk en betekenisvol is in het werk bij dat merk. In de literatuur over arbeids- en organisatiepsychologie wordt dit ook wel eens ‘taaksignificantie’ genoemd: “De mate waarin medewerkers zien dat hun werk aanzienlijke impact heeft op anderen binnen en buiten de organisatie”. Medewerkers voelen zich meer betrokken bij het merk en zijn meer loyaal, wanneer zij een scherp beeld hebben van hun bijdrage aan de levens van anderen. Dat betekent niet per se dat organisaties top-down meer over purpose moeten communiceren: medewerkers weten zelf meestal wel wat er belangrijk en betekenisvol is aan het werk. Veel belangrijker is het dat managers dit ook begrijpen. Dat vereist luistervaardigheid. Een dienende leiderschapsstijl (servant leadership style in de literatuur) zet het werk van medewerkers op de eerste plaats en de taak van de manager is om de randvoorwaarden te creëren die medewerkers in staat stelt om hun werk te doen. De belangrijkste vraag die managers aan het personeel moet stellen is dus: wat heb jij nou nodig om het merk te versterken? Het mes snijdt aan twee kanten: niet allen bevordert dergelijke waardering het werkgeluk, het stelt ook medewerkers in staat om het merk te versterken. 

Wil je meer weten over de effectiviteit en werking van merkbeleid, de realisatie van alignment tussen organisatie/medewerkers en merk en de activatie van merkambassadeurs? Meld je dan snel aan voor het SWOCC-evenement ‘Medewerkers als Merkdragers’ op 15 december waar auteur Joost Verhoeven zijn publicatie presenteert en diverse sprekers hun expertise over Internal Branding delen.   

Over de auteur

Dr. Joost Verhoeven is Assistant Professor aan de Universiteit Tilburg, afdeling Communication and Cognition. Hij is geïnteresseerd in de manier waarop medewerkers zich strategisch gedragen en strategisch communiceren met interne en externe stakeholders.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.