kennisbank item

Marketing en HR: een dynamisch duo

Publicatiedatum: 14 | 02 | 2024
Delen:

Dit thema houdt Nick Janssen en mij bezig. Niet alleen omdat we marketeers zijn met een grote interesse in gedragsverandering, cultuur en HR maar juist ook omdat bij het bouwen van merken, de mensen die de dienst leveren, het allerbelangrijkste zijn. Dus Marketing en HR hebben elkaar nodig om het merk goed neer te zetten. En om samen in te spelen op ontwikkelingen zoals digitalisering, AI en arbeidsmarktcommunicatie.  

Maar waarom gaat het toch zo vaak mis tussen Marketing en HR? En wat kun je als marketeer doen zodat er wel een super duo ontstaat? Het korte antwoord: verdiep je oprecht in elkaar én zoek de ‘common grounds’. In deze eerste column nemen we je mee in de valkuilen en vooral lees je tips over hoe je deze samenwerking kunt ontwikkelen.

HIERDOOR ONTSTAAT WRIJVING: DE TOP 3 

Zoek maar eens op Google of ChatGPT en je krijgt een hele reeks aan redenen. Onze ‘top 3’ vind je hieronder. En, goed om te weten, we hebben ze bij zowel marketeers als HR professionals getoetst:  

  1. Verschil in prioriteiten en focus

Vaak hebben HR en Marketing andere doelstellingen en vooral ook doelgroepen. Daarnaast zie je vaak dat marketeers meer korte termijn (sales) gedreven zijn, en dat HR professionals meer met de langere termijn bezig zijn zoals talent- en leiderschapsontwikkeling.  

  1. ’Marketeers zijn vlotte praters …’

En HR professionals zijn ‘soft’. Allerlei aannames over elkaar die ook wel hout snijden. Want marketeers en HR professionals hebben een ander DNA. Daar is niks mis mee. Sterker nog: het zou elkaar kunnen versterken.  

  1. Concurrentie om middelen én aandacht 

In de meeste organisaties zijn HR en Marketing stafafdelingen. Ze doen beide als indirecte afdelingen een beroep op mensen en ook middelen. Zo kan er een interne concurrentiestrijd ontstaan. Niet wenselijk maar wel menselijk.  

GEZAMENLIJK DOEL: DE EMPLOYEE JOURNEY 

Oké, wat nu? Nick: “Zoek naar een common ground. Waar zit een gemeenschappelijk belang en doelstelling. Juist: op de employee journey. Start met het samen opbouwen van een sterk werkgeversmerk. Terwijl marketing de verhalen van het bedrijf naar buiten brengt, is HR traditioneel verantwoordelijk voor de tevredenheid van de medewerkers. Maar die tevredenheid hangt niet alleen af van de inhoud van het werk; ook organisatorische processen spelen een rol”.  

 Laat ons dit toelichten aan de hand van de reis die een medewerker maakt bij een organisatie. 

Fase  Opdracht  Wie 
Bewustwording  Aandacht trekken van potentiële werknemers en interesse wekken.  Marketing, HR 
Overweging  Voorzien van informatie over het bedrijf en de voordelen van werken bij ons.  Marketing, HR 
Interesse  Interesse van potentiële medewerkers vasthouden en aanmoedigen om te solliciteren.  Marketing, HR 
Sollicitatie  Soepel en gestroomlijnd sollicitatieproces bieden.  HR 
Keuze maken en aannemen  Beoordelen op basis van hun vaardigheden en ervaring. On brand arbeidsovereenkomst opstellen en laten ondertekenen.  HR en teamverantwoordelijke 
Onboarding  Warm welkom in het bedrijf en de bedrijfscultuur met een duidelijke onboarding.  HR, Marketing 
Betrokkenheid creëren  Betrokkenheid en motivatie van de medewerker behouden en vergroten. 

Samen middelen en activiteiten ontwikkelen zoals een bijeenkomst voor nieuwe medewerkers, workshops of een nieuwsbrief.  

Teamverantwoordelijke, HR 
Ontwikkeling en groei  Vaardigheden en carrière van de medewerker verder ontwikkelen. Denk ook aan wat meer marketing/sales gerichte competenties.   HR, teamverantwoordelijke 
Exit-gesprek  De medewerker op een professionele en respectvolle manier laten vertrekken. Maak de cirkel rond en zorg samen dat een vertrekkende medewerker als ambassadeur het pand verlaat.   HR, directie, teamverantwoordelijke 

Is dit nu een blauwdruk? Nee, de invulling hangt bijvoorbeeld af van het type bedrijf en de grootte van het team. Natasja: “Zo werkte ik bij Amber waar ik zowel marketing als HR deed. Daar hebben we onder andere een on-brand arbeidscontract gemaakt. En bij Hekkelman heb ik samen met de HR adviseur, Nathalie Noach, de medewerkers reis vanuit het internal én employer branding idee uitgewerkt. Hierdoor ontstond een geïntegreerde aanpak waarmee je samen naar directie of de Board kunt. Mijn advies: kijk binnen je organisatie welk project of welke doelstelling je samen met HR kunt beetpakken”.  

DUS 

Als merkenbouwer moet je met HR samenwerken. De dienstensector is vele malen groter dan de fysieke goederen sector. Kortom, je mensen, de teams zijn super belangrijk omdat zij de dienst produceren of leveren. Samen met HR programma’s maken om mensen te binden, te boeien en onder te dompelen in de gewenste branding is key.  

Vlot de samenwerking tussen HR en Marketing in jouw organisatie nog niet zo? Zoek dan de gezamenlijkheid op én verdiep je in elkaars werelden. Want dat er naast employer branding, digitalisering, AI, inclusie en diversiteit een groot beroep op een goede wisselwerking tussen HR en Marketing wordt gedaan, vinden wij evident. En als je nog niet overtuigd bent? No problem. In vervolgcolumns komen we op deze thema’s, met praktische handvaten, terug.  

OVER DE AUTEURS 

Natasja van Eijsden_SWOCCNatasja van Eijsden heeft een eigen marketing en communicatieadviesbureau en zij ondersteunt organisaties op het vlak van strategische en online marketing en communicatie vraagstukken. Daarnaast is ze sinds 2017 lid van de Raad van Advies van SWOCC. 

 

 

Nick JanssenNick Janssen is Lead Design & Marketing bij Linku. Linku creëert applicaties en websites die de kern vormen van de strategie van bedrijven. Hij is onder andere geïnteresseerd in gedragspsychologie, branding en marketing en leest graag – en veel over deze en andere onderwerpen. 

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.