kennisbank item

Live streaming winkels: de toekomst van online shoppen?

Publicatiedatum: 06 | 10 | 2020
Delen:

Een dagje shoppen en aan verkopers advies vragen over kledingstukken waar je over twijfelt; een herkenbaar scenario. Sinds de uitbraak van het Coronavirus verkiezen steeds meer consumenten het online winkelmandje boven een fysieke winkelervaring. In Azië is hiervoor een oplossing in ontwikkeling, namelijk live streaming winkels. Live streaming houdt in dat er een interactie tussen klant en verkoper plaatsvindt, met mogelijkheid om direct te kopen. Moeten we dit soort winkels ook in Nederland invoeren?

De gebruikswaarde, het plezier en de sociale waarden maken dat klanten zich aangetrokken voelen tot dit soort winkels. Dit leidt tot een betere ervaring van de consument en een positievere houding ten opzichte van de verkopers, waardoor de koopintentie wordt vergroot.

Over het aantrekken van klanten, relaties opbouwen en producten verkopen via live streaming winkels is nog niet veel bekend. Om dit te onderzoeken zijn in “Live streaming winkels: een offline ervaring in een online wereld” een kwantitatieve analyse en een inhoudsanalyse gedaan. Uit dit onderzoek blijkt enerzijds dat live streaming effectief is in het vergroten van sales leads, het verbeteren van de klantervaring en het opbouwen van klantbetrokkenheid. Anderzijds verschilt dit resultaat tussen vier verschillende verkoopbenaderingen die gebruikt kunnen worden om aandacht te trekken, de verkoop te verhogen en klantbetrokkenheid op te bouwen.

Benieuwd naar welke verkoopbenaderingen dit zijn en hoe jij deze kunt toepassen in je eigen winkel? Lees meer over het onderwerp in “Live streaming winkels: een offline ervaring in een online wereld”.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie