Vandaag de dag is het steeds belangrijker, door de extreme concurrentie, om uniek te zijn als merk. Consumenten kiezen bepaalde producten of merken namelijk niet alleen vanwege hun functionele kenmerken, maar ook vanwege de symbolische inhoud. Consumenten waarderen voornamelijk merken die hen helpen om van het leven te genieten en hun self-concepts uit te dragen.
Menselijke eigenschappen
Binnen het onderzoek ‘Is juist innoveren een nieuwe marketingvorm?!’ zijn merkbeleving en merkpersoonlijkheid twee essentiële constructen met betrekking tot merkmanagement. Ten grondslag aan het belang van deze constructen ligt het idee dat consumenten merken waarderen die menselijke eigenschappen bezitten.
Klanttevredenheid en innovativiteit
Het onderzoek laat zien dat er een belangrijke positieve relatie tussen innovativiteit en kwaliteit bestaat. De kwaliteit van een bedrijf hangt samen met de mate waarin een bedrijf uitblinkt in het voldoen aan de behoeften van de klant. Het is daarom dus ook niet raar dat het één van de belangrijke factoren is voor klanttevredenheid. Investeren in kwaliteit en innovativiteit loont dus. Verbeteringen in kwaliteit, die ook van invloed dienen te zijn op de merkervaring en merkpersoonlijkheid, kunnen onder andere worden bereikt door het gebruik van goede grondstoffen, verbeterde productbetrouwbaarheid en controle van kwaliteitssystemen en een hogere integratie tussen productie en marketing.
Meer praktische implicaties lees je in ‘Is juist innoveren een nieuwe marketingvorm?!’.