kennisbank item

Het effect van eudaimonische verhalen in marketinguitingen

Publicatiedatum: 17 | 10 | 2022
Delen:

Storytelling is een populair instrument wat vaak gebruikt wordt door marketeers in advertenties en op social media. Dat dit een invloedrijk middel is blijkt uit de bekendheid van Frekkeltje en Pietertje. Door de consument te laten meeleven met een personage, wordt de weerstand verlaagd en dat maakt storytelling zo effectief. Het meeleven met een personage kan positieve maar ook negatieve gevoelens oproepen. Wat zijn beide effecten hiervan op de productwaardering? 

Er kan onderscheid gemaakt worden tussen twee typen verhalen: eudaimonisch en hedonistisch. Hedonistische verhalen zijn ik-gerichte verhalen die een positief gevoel opwekken. Eudaimonische verhalen bevatten betekenisvolle boodschappen over waarden, deugden en een hoger doel in het leven. Deze verhalen kunnen positieve, maar ook negatieve emoties oproepen. In ‘Hoe kunnen betekenisvolle verhalen de waardering van producten verbeteren?’ werd onderzocht wat voor effect een eudaimonisch verhaal heeft op de productevaluatie en of er factoren zijn die dit effect kunnen versterken. Uit twee experimenten blijkt dat betekenisvolle verhalen een positief effect hebben op de waardering van producten. Daarnaast zijn er drie factoren (moderators) meegenomen in het onderzoek, om te kijken of deze invloed uitoefenen. Het blijkt dat twee van de drie onderzochte factoren dit effect versterkt. Betekenisvolle communicatie is dus doeltreffend en bepaalde omstandigheden kunnen hierin meespelen.  

Wil jij weten welke twee factoren belangrijk zijn voor de effectiviteit van een eudaimonisch verhaal? Lees het samen met de praktische implicaties in het artikel ‘Hoe kunnen betekenisvolle verhalen de waardering van producten verbeteren?’.  

 

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.